CRPD i vgs

I den studiespesialiserende skolen, samt i arbeidslivet som følger vil CRPD være et godt hjelpemiddel. Enten om dere ønsker å innlemme CRPD i undervisning, eller om dere kun ønsker å nevne CRPD til elevene, er dette er opplegg dere kan følge:Start med å introdusere

• Start med å introdusere
    • Bruk videoene og bildene på siden «om CRPD»

For studenter ved videregående er det flere måter å innlemme CRPD i timeplanen. Gi elevene ulike problemstillinger og spørsmål:

• I samfunnsfag kan elevene få diskutere problemstillinger i plenum eller grupper:
    • Hvordan er denne skolen fysisk tilrettelagt personer med nedsatt funksjonsevne?
      • Rullestolbrukere, døve, blinde og svaksynte …
    • Hvordan er undervisningen ved denne skolen tilpasset personer med nedsatt funksjonsevne?
  • I historie kan CRPD ses på fra et historisk perspektiv:
    • Hvordan har personer med nedsatt funksjonsevne blitt behandlet gjennom tidene?
    • Hvorfor er CRPD viktig i dag
    • Når ble menneskerettighetserklæringen skrevet under?
    • Hvor lang tid tok det før personer med nedsatt funksjonsevne fikk sine menneskerettigheter?
    • Hvordan kan CRPD forme fremtiden, hvordan er CRPD med på å skrive historie?
  • I rettslære kan dere bruke CRPD og menneskerettighetene som tema for én eller flere undervisningsøkter:
    • Hvordan er CRPD ordnet juridisk sett?
    • Hvordan er CRPD i forhold til menneskerettighetserklæringen?