Her vil vi komme med oppdateringer på hva som skjer i prosjektet.

25. juni 2024

Snart er det sommerferie, og her kommer en kort statusoppdatering på prosjektet. 5. juni var det Vestland som hadde workshop i Voss, i forbindelse med Bibliotekdagane 2024. Der fikk vi hjelp av våre gode kolleger Maria Fyhn og Hanne Vollen som holdt workshop for nesten 60 bibliotekarer fra Vestland. På denne workshopen deltok også Karin Cecilia Rydving fra UiB og Elisabeth Solheim fra HVL.

Allerede neste dag var det Linn og Roy Martins tur til å ha workshop, denne gangen i Trøndelag. Der besøkte vi Steinkjer 6. juni og Trondheim 7. juni, og fikk bli kjent med litt over 50 deltagere fra ulike folkebibliotek.

Neste workshop blir i Hammerfest, Finnmark 11. september, vi gleder oss til å dra så langt nord som vi nesten kan komme!

God sommer!

6. juni 2024

Videreutdanningsemnet «Åpen forskning og vitenskapelig kommunikasjon i folkebibliotek» har søknadsfrist 15. juni – se nyhetssak på bibliotekutvikling.no: Tilbud om videreutdanning for ansatte i folkebibliotek: «Åpen forskning og vitenskapelig kommunikasjon» – Bibliotekutvikling

26. april 2024

Prosjektoppdatering: 18. mars var vi på Sølvberget i Stavanger, hvor vi hadde workshop for nesten 60 bibliotekarer fra Rogaland. Vi var så heldige å ha med oss Lisa Søyland fra universitetsbiblioteket i Stavanger og Camilla Wang Pedersen fra biblioteket ved Høgskulen på Vestlandet, som presenterte tilbudet de har til folkebibliotekene og allmennheten i regionen. Fylkesbiblioteket i Rogaland hadde også invitert med skolebibliotekarene fra videregående skole, så vi var en nydelig gjeng med bakgrunn fra både folkebibliotek, skolebibliotek, UH-bibliotek og fylkesbiblioteket – en perfekt kick-off for workshoprekka vår.

11. april dro vi nordover til Troms. Her var workshoppen lagt som en egen Kunnskapsaktørdag i forbindelse med biblioteksjefmøtet. Lokal UH var selvfølgelig med: Universitetsbiblioteket ved UiT v/ Cornel Borit snakket blant annet om åpen forskning, og presenterte prosjektet Samarbeidsgruppa for samlingsbaserte studenter ved UiT, hvor UiT ønsker å invitere inn folkebibliotekene til økt samarbeid. Troms fylkesbibliotek har skrevet om biblioteksjefmøtet og workshoppen her.

24. april 2024

Videreutdanningen Åpen forskning og vitenskapelig kommunikasjon ligger ute, og det er bare å søke innen fristen 15. juni. Les mer om utdanningen her.

Foto: Skjalg Bøhmer Vold/OsloMet

4. januar 2024

Dato for prosjektets første workshop er landet, og i mars drar vi til Stavanger.

Vi gleder oss!