Da Høgskolen i Akershus ble lurt ut til Kjeller

Da Høgskolen i Akershus ble etablert i 1994 ville både det regionale høyskolestyret og politikerne på Romerike at senteret for høyskolen skulle ligge på Kjeller. Men departementet og Gudmund Hernes ville det annerledes. På Kjeller var det ingen undervisning og de la i stedet administrasjonen til «Slottet» på Stabekk. Men da HiAk ville samle all […]

Landlige omgivelser for Høgskolen i Akershus Foto: John Hughes
Landlige omgivelser for Høgskolen i Akershus
Foto: John Hughes

Da Høgskolen i Akershus ble etablert i 1994 ville både det regionale høyskolestyret og politikerne på Romerike at senteret for høyskolen skulle ligge på Kjeller. Men departementet og Gudmund Hernes ville det annerledes. På Kjeller var det ingen undervisning og de la i stedet administrasjonen til «Slottet» på Stabekk. Men da HiAk ville samle all virksomheten der, sa naboene nei. Høye bygninger og utbygging av grøntområder skulle ikke finne sted i villaområdet. Det politiske flertallet i Bærum kommune, dvs. Høyre, fulgte strømmen av protester og sa nei til en utbygging som kunne romme en hel høyskole. HiAk måtte se etter andre steder for en samlokalisering. Øynene falt på Lillestrøm der politikerne sto med åpne armer og ønsket dem velkommen. En tomt rett ved jernbanestasjonen ble stilt til disposisjon, sentralt og så urbant det kunne bli i Akershus. Alt lå til rette for å skape et attraktivt studentmiljø.

Men så var det pengene da. Det ble klart at dette ville koste så mye at Stortinget måtte ha et ord med i laget. Akershus fikk ikke snike i køen av høyskoler som ville ha nybygg. Det kunne gå votter og vinter før de nødvendige bevilgninger ville bli gjort. Politikerne på Romerike fryktet at det aldri ville bli noen høyskole på Lillestrøm og at det hele ville ende med at HiAk ville bli slått sammen med HiO. Akershus ville miste sin høyskole. Det måtte ikke skje. Kjeller ble igjen trukket opp av hatten. Her sto et bygg ledig etter at Telenor flyttet til Fornebu, og smarte eiendomsforvaltere med det statseide Entra i spissen så mulighet for god forretning. Bygget ble tilbudt HiAk for en pris som ikke gjorde stortingsbehandling nødvendig, politikere på Romerike presset på og HiAk kunne ikke annet enn å kapitulere. De måtte ut på landet. I 2003 ble utdanningene ved HiAk samlet og Kjeller fikk endelig sin høyskole.

Fem år senere tok HiAks rektor Jan Grund initiativ til en sammenslåing med HiO, noe som ble gjennomført i 2011. Og nå står samme mann i spissen for å flytte mye av virksomheten på Kjeller til nettopp Lillestrøm. Mon tro hva politikerne på Romerike tenker om dette?

Kilder:

Styreprotokoller HiAk