Studietilbud og studieutvikling ved HiO 1994-2011

Studenttallet ved HiO økte med 50% fra 7 200 i 1994 til 10 700 i 2011. Dette medførte mange utfordringer og muligheter. Det måtte skaffes arealer og arbeidsplasser til et jevnt økende antall studenter og tilsatte. Mange nye tilsatte ga muligheter for faglig utvikling og økt kompetanse. Høgskolens størrelse ga også mulighet til å få til nye […]

Foto: Marte Stensland Jørgensen

Høgskolens størrelse ga også mulighet til å få til nye og felles tiltak. For å få til faglig samarbeid på tvers av etablerte strukturer krevdes tid, tålmodighet og strategisk planlegging. HiO sin situasjon var at det var ønske om å øke omfanget av studier en hadde fra før. Da var det vanskelig å få prioritet for omstilling og tverrfaglig samarbeid.

I notatet Studietilbud og studieutvikling ved HiO 1994–2011 er det lagt fram en oversikt over studieutviklingen i perioden HiO var egen høgskole. Oversikten viser at økningen av studieplasser og ressurser i stor grad var knyttet til økt opptak på etablerte studier med høg nasjonal prioritet. Men det ble etter hvert mulig å få etablert nye bachelorstudier ved samarbeid på tvers av fakultetene. Det ble et sterkt internt press for å etablere masterstudier og etter hvert også phd-studier.

Med utviklingen av nye universitet og innlemmingen av høgskoler i etablerte universitet er høgskolens sentrale utdanningsområder universitetsutdanninger mange steder i landet. Det er lagt et solid grunnlag for at virksomheten ved HiOA i dag er på nivå med universitetene.