Kategorier
Historie

Kunstsamlingen ved HiOA – kulturhistorie med store verdier

Da Høgskolen i Oslo ble etablert i 1994, ble også flere tusen kunstverk samlet. Arbeidet med samlokalisering og etablering av nye lokaler var et viktig tiltak for å skape felles identitet i den nye institusjonen. På same måte ble en planmessig utsmykning av fellesarealer: auditorier, møterom, kantiner og uteområdene en del av identitetsprosjektet. Kunstsamlingen i […]

Erik Olsen Berg malt av Christian Krohg (foto: Vidar Holum)

Da Høgskolen i Oslo ble etablert i 1994, ble også flere tusen kunstverk samlet. Arbeidet med samlokalisering og etablering av nye lokaler var et viktig tiltak for å skape felles identitet i den nye institusjonen. På same måte ble en planmessig utsmykning av fellesarealer: auditorier, møterom, kantiner og uteområdene en del av identitetsprosjektet.

Kunstsamlingen i kulturhistorisk perspektiv.

Kunstverkene i denne samlingen er i hovedsak utført av anerkjente norske kunstnere. Disse verkene er utført i ulike materialer og teknikker og representerer i hovedsak de siste 50 år. Kunstverkene har ofte en tilknytning til bestemte utdanninger ved høgskolen. Det finnes arbeider av tidligere og nåværende lærere eller professorer ved høgskolen, men også arbeider av studenter. Blant samlinger av mer kulturhistorisk verdi kan nevnes kull-bilder fra flere av utdanningene. Portretter og byster av personer som har gitt navn til noen av bygningene og noen av auditoriene på campus har kunstnerisk, historisk og kulturhistorisk verdi. Kunstsamlingen er på flere måter bærer av høgskolehistorie og er eksempel på en samling som «kaller fram institusjonens minne og identitet».

Samlingen inneholder blant annet eldre kunstverk fra 1800-tallet utført av betydningsfulle kunstnere som Christian Krohg, Peter Nicolai Arbo og August Eiebakke. Det er portretter av de første lederne av Asker seminar (1834-1898) og Holmestrand seminar/lærerskole (1898-1931) – forløper til Oslo lærerskole. Maleriene har en spesiell forhistorie før de ble høgskolens eiendom.(Se nedenfor.)

På bildet er Erik Olsen Berg, bestyrer av Asker seminar 1869-1882. Han var den første tilsatte bestyrer som ikke også var prest i Asker. Han var teolog og hadde vært lærer ved seminaret. Han brukte samtalemetode i undervisningen i stedet for enetale(forelesning) fra kateteret og høringen av seminaristene. Han fikk dessuten innført praktiske fag som sløyd og håndarbeid. Dette var viktige endringer fra den tradisjonelle puggeskolen. Berg var ordfører i Bærum 1968-1873. Han ble malt av Christian Krohg (1852-1925) ca. 1980. Krogh var en sentral kulturpersonlighet og en etterspurt portrettmaler. (Foto av Vidar Holum.)

Kunstutvalget 1996-2007.

Det ble etablert et kunstutvalg ved HiO i 1996. Utvalget ble ledet av prorektor Kirsten Røvig Håberg. Utvalget hadde representasjon fra alle avdelingene og fra studentene.

Den første store oppgaven var å få registrert kunstverkene som høgskolen eide. Dette viste seg å være et omfattende arbeid med over tusen kunstverk, mange av kjente kunstnere fra 1900-tallet, noen enda eldre. Det ble snart klart at verdien av kunstverkene var betydelig, både økonomisk og kulturhistorisk.

Det ble en stor oppgave å få rehabilitert, renset og rammet inn mange av de gamle kunstverkene som til dels hadde vært lagret i lang tid. Behovet for å ta i bruk kunstverkene meldte seg ved etablering av mange utdanninger i nye lokaler.

Det ble en omfattende og betydelig oppgave for utvalget å følge arbeidet med utsmykning av fellesarealer, møterom og enkelte kontorer som ble benyttet til representasjon. Det gjaldt å finne og bruke det en hadde samt supplere med nyinnkjøp. Utsmykning av uteområdene var også en del av dette.

Etter hvert som høgskolen fikk nye bygninger og samlet virksomheten langs Pilestredet, ble det satt av en del midler til kunstnerisk utsmykning. Dette muliggjorde en del nyinvesteringer, der det bl.a. ble lagt vekt på å kjøpe inn kunst laget av høgskolens tilsatte og tidligere tilsatte. De fleste av disse arbeidet/arbeider ved Institutt for estetiske fag.

Formidling av høgskolens kunst ble bl.a. gjort gjennom presentasjoner og vandringer to ganger i året for nytilsatte, der også høgskolens bygninger og uteområder var en del av formidlingen.  For eksterne ble det arrangert en byvandring i 2001 på Frydenlund, i samarbeid med Oslomuseum Bymuseet, der 250 deltakere var med.

Kirsten Røvig Håberg ledet Kunstutvalget hele perioden (1996-2007), Marie Borge Refsum var sekretær 1996-2001, Thor Skott Hansen fra 2001-2006. Fra 2006 var Ragnhild Øien Guldvog sekretær.

Kunstsamlingen 2007- 2011.

Et initiativ fra Kunstutvalget i 2007, ble det foreslått at videre arbeid med høgskolens kunst skulle organiseres som en Kunstsamling. Kunstsamlingen skulle ha en leder og en sekretær samt administrative ressurser til ulike oppgaver knyttet til arbeidet med samlingen. Det skulle oppnevnes et råd for Kunstsamlingen med representanter for de tilsatte, studentene og eksterne representanter. Av de to eksterne representantene kom en fra et museum og en var kunstner. Det var av betydning å få et blikk på virksomheten utenfra.

Kunstsamlingen skulle arbeide med

–          Å formidle samlingen til tilsatte og studenter

–          Å få samlingens verkes tilgjengelige på nettet

–          Å bruke samlingen til profilering av HiO.

Etter drøfting i ledermøter høsten 2007 ble det 18. januar 2008 sendt ut melding om den nye organiseringen i samsvar med det som var foreslått. Kirsten Røvig Håberg ble leder av Kunstsamlingen, Ragnhild Øien Guldvog ble sekretær.

I 2010-2011 var Marianne Natvig samlingens sekretær. Per Looy Nilsen var driftsansvarlig. Rådet for Kunstsamlingen ble ledet av Kirsten Røvig Håberg. Det var tre interne medlemmer, av disse en student og to eksterne medlemmer.

Sommeren 2011 sluttet Kirsten Røvig Håberg som leder av Kunstutsamlingen. Inger Anne Utvåg har etter dette vært leder. Sammenslåingen av HiO og HiAk fra 1. august 2011 medførte at det måte skje en tilpasning av virksomheten.

De eldste kunstverkene (Portretter).

Høgskolens eldste og mest verdifulle kunstverk er noen av portrettene fra 1800-tallet av lederne av Asker seminar og Holmestrand lærerskole. Portrettene tilhørte opprinnelig Asker seminar (Som lå på Holo gård på Tanum i Bærum.) Asker seminar ble etablert i 1834. I 1898 ble seminaret nedlagt og flyttet til Holmestrand og da kalt Holmestrand lærerskole. Denne lærerskolen ble nedlagt i 1931.

Portrettene av tidligere lærere og ledere ble plassert i Holmestrand museum og i Tanum kirke. Oslo lærerskole var etablert i 1912 som privat skole. Den ble overtatt av staten i 1946. Etter en lang saksbehandling fastsatte Kirke- og undervisningsdepartementet i 1952 at Oslo lærerskole var å betrakte som direkte arvtaker av Asker seminar, som «stiftsseminaret» for Oslo bispedømme. Portrettene kom da til Oslo lærerskole og Wergelandsveien 29. Etter at lærerutdanningen flytta ut av denne bygningen i 1994 ble maleriene først lagret i Anna Sethnes hus og etter hvert ble flere av dem renset, reparert og plassert i lokaler knyttet til lærerutdanningen i Mahognyen. Portrettene passet tidsmessig inn i dette rommet fra 1860-tallet. De representerer en pionertid i lærerutdanningens historie. De er nå tatt ned som følge av vedlikehold av bygningen. Ny plassering vurderes etter at lærerutdanningen har tatt i bruk bygningen i Pilestredet 42.

Peter Nicolai Arbo (1831-1892) ble utdannet i Tyskland i byen Düsseldorf og var blant de nasjonalromantiske malerne. Han malte i 1891 portrett av cand.real. Johan Peder Michael Dyring (1849-1930) tilsatt som overlærer ved Asker seminar og Holmestrand lærerskole 1877-1924. Peter Nicolai Arbo er mest kjent for monumentale malerier med historiske og mytologiske emner som Valkyrien (1860) og Åsgårdsreien (1872).

Christian Krohg (1852-1925) er en av våre mest betydningsfulle kunstnere. Han var en sentral kulturpersonlighet, etterspurt som portrettmaler, men arbeidet innen så å si alle sjangre innen malerkunsten. Han var illustratør, forfatter og journalist. Portrettet av Erik Olsen Berg, bestyrer av Asker seminar 1869-1882 er malt på slutten av 1870-tallet eller begynnelsen av 1980-tallet. Da var Krohg kommet hjem etter studier i Tyskland under veiledning av Hans Gude.

August Eiebakke (1867-1938) fikk den mest betydningsfulle utdanningen sin i København hos Christian Zartmann i årene 1892 og 1898. Men Eiebakke hadde vært elev hos Christian Krogh fra 1986-1887. Han malte portretter, men ble etter hvert opptatt av religiøse motiv og malte mange altertavler, bl.a. den i Arendal kirke. Han malte portrett av Georg Fasting som var bestyrer ved Asker seminar 1892-1898 og rektor ved Holmestrand lærerskole til 1912.

Ved ingeniørutdanningen er det også noen eldre portretter.

Johan Nordhagen (1856-1956) var grafiker og maler. Han var en meget anerkjent grafiker. Han utførte raderinger av en rekke kjente kunstverk som En bondebegravelse av Erik Werenskiold. Dermed ble sentrale verk fra samtiden kjent for et større publikum. Han hadde mange oppdrag som portrettmaler, særlig skildringer av offentlige personer. Portrettet av direktør Ernst Anton Sinding, Kristiania tekniske skole, ble malt i 1910.

Johannes (Jo) Bugge Piene (1874-1954) var i samtiden sett på som en dyktig portrettmaler. Han utførte portrettet av direktør Nils de Lange Kobberstad, Oslo tekniske skole i 1942, mens portrettet av overlærer Sophus Henrichsen (fysikklærer 1890-1920, Kristiania tekniske skole) ble til i 1920. Jo Piene underviste i tegning fra 1901 til 1940 ved Den kvinnelige industriskolen som lå rett over gaten fra Oslo tekniske skole, der han også var overlærer fra 1910 til 1912.

Spesielle kunstverk.

Ved utdanningsstedet til sykepleierutdanningen i Bjerregårdsgate var Ada Madsens vakre skulptur: Omsorg for mennesket – vårt ansvar, vårt yrke (1969) plassert. Etter at virksomheten ved studiestedet ble avviklet i 2002, ble skulpturen plassert i forhagen i Wergelandsveien 27. Det var regnet som en midlertidig plassering til nybygget for sykepleierutdanningen var ferdig. Skulpturen har nå fått en god plassering ved Pilestredet vis a vis hovedinngangen til Andrea Arntzens hus.

I samlingen finnes også et annet verk av denne store kunstneren, statuetten: I Fantasien som Barnevernsakademiet hadde med seg inn i høgskolen.

Kristian Blystads mektige skulptur Torso ble først plassert ved siden av inngangen til Anna Sethnes hus. Den ble seinere flyttet til det åpne området ved Bislettbekken mellom Katti Anker møllers hus og Elisabeth Lampes hus.

I romjulen 2008 ble skulpturen ødelagt, trolig i forbindelse med snørydding. En av de øverste steinblokkene falt ned og brakk. Det ble en komplisert og kostbar reparasjon av en skulptur som samlet veier 11 tonn.

 

Innkjøp av kunstverk fra tilsatte og tidligere tilsatte ved høgskolen.

Rino Harveg (1918-2004) Landskapsmalerier frå sjø og strand. Statens lærerhøgskole i forming, Oslo.

Berit Overgaard f.1939. Tekstilkunstner, Avdeling for estetiske fag.

Cathrine Hansen, professor emeritus, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.

Sven Olav Jørgensen. Avdeling for estetiske fag, maler.

Erlingur Jonsson f. 1931 Island. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.

Inger Anne Utvåg, høgskolelektor, tekstilkunstner. Fakultet for teknologi, kunst og design.

Unn Sønju f. 1938, tekstilkunstner, Avdeling for estetiske fag.

Miles McAlinden f. 1937 England. Avdeling for estetiske fag.

Trygve Retvik f. 1944. Avdeling for estetiske fag.

Synnøve Caspari, senior. Avdeling for sykepleierutdanning.

Robert Langley Smith. Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.

Morten Krohg, f. 1937 professor, Avdeling for estetiske fag.

 

Kira Wager som høgskolens spesielle kunstner.

I forbindelse med planen om å lage en egen kunstnervin/høgskolevin for HiO, en side ved fellesskapsprosjektet, kom planen fram om å bruke høgskolens mange bygninger som bildemotiv. Det var ikke noe kjent bilde av Wergelandsveien 27 der fellesadministrasjonen holdt til. Etter å ha fått anbefaling fra Arvid Pettersen, professor i maleri ved Statens kunstakademi, ble student Kira Wager kontaktet for å male Wergelandsveien 27. Dette var i 1996. Bildet ble brukt på etiketten til den første HiO-vinen som kom i november 1997 som HiO-vin 1998.

Etter dette ble det et mangeårig samarbeid med kunstneren for å få malt bilder av høgskolens bygninger, også en del av de som ble fraflyttet. Inngangspartiet på Frydenlund ble malt i 1998 og Cort Adelersgate 30 (Ingeniørutdanningen) i 1999. Bildene ble en del av høgskolens profesjonshistorie. En del av bildene ble også motiver på høgskolens kort og er blitt brukt i bøker om høgskolen.

Da Kira Wager avsluttet sin utdanning ved Kunstakademiet i 1998, kjøpte høgskolen de bildene hun hadde på avgangsutstillingen. Allerede da viste hun med sitt spesielle uttrykk at hun nok kunne bli en anerkjent kunstner. Hun maler som regel med olje på pvc.  Bildene tar ofte utgangspunkt i private fotografier i bearbeidet form. Kira Wager er i dag en våre mest betydelige samtidskunstnere, påskjønnet med internasjonale priser. Hun har hatt og deltatt i en rekke utstillinger og er innkjøpt av museer og gallerier samt offentlige og private institusjoner.

KORO som bidragsyter til høgskolens kunstsamling.

1999:  Mekaniske tegninger av Kalle Grude til Cort Adelersgt 33. Flyttet med ingeniørutdanningen til Pilestredet 35 og henger sentralt i studentkantinen.

1999: Neoninstallasjon Conversation pieces 1-4 av Per Odd Bakke til Cort Adelersgt 33. Montert på nytt i 2008 i studentkroa i Pilestredet 35. Demontert i forbindelse med oppussing.

1999: Installasjonen Non Stop av Tore Lyngseth i inngangspartiet i Elisabeth Lampes hus.

2003: Neoinstallasjonen Smil av Anders Tomren i Pilestredet Park – øvingsposten.

2006: Skulpturen Quattro Stagione av Jan Freuchen I Pilestredet 35.

2012: Lying low/male nude av Christine Aspelund. Plassert utenfor Andrea Arntzens hus.

2014: Bård Ask: Wave Lysinstallasjon, ledvegg 16 x 4 meter i Andrea Arntzens hus.

2015 Annika Ekdahl: Follow Me. To gobelinvevnader i kantina i Andrea Arntzens hus.

 

Litteratur:

Kirsten Røvig Håberg: Høgskolen i sentrum. Om byen, studiestedene, bygningene og kunsten på Høgskolen i Oslo. Høgskolen i Oslo 2009.

Odd Ramsfjell: Tradisjon og fornyelse i norsk allmennlærerutdanning. Oslo lærerhøgskole 1912 – 1992. HiO 1997.

Kunstutvalgets årsberetninger.

Årsmeldinger fra Kunstsamlingen.

 

2 svar til “Kunstsamlingen ved HiOA – kulturhistorie med store verdier”

Hei, i forbindelse med en jubileumsbok om Ullevål Hageby er jeg på jakt etter motiver fra ormådet som Sven Olav Jørgensen har malt. Vet dere hvor jeg kan få sett på maleriene hans?

Hilsen Olav Rokseth
red. Hagebybladet
tlf. 950 26 209

Hei, i forbindelse med en jubileumsbok om Ullevål Hageby er jeg på jakt etter motiver fra ormådet som Sven Olav Jørgensen har malt. Vet dere hvor jeg kan få sett på maleriene hans?

Hilsen Olav Rokseth
red. Hagebybladet
tlf. 950 26 209

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *