Kunstig intelligens

Velkommen til KI-Simon!

Denne siden utforsker hvordan kunstig intelligens (KI) kan integreres i undervisningen, spesielt innenfor KRLE og Religion og etikk. Her vil du finne tips, råd og undervisningsopplegg som kan hjelpe lærere med å bruke KI i religions- og etikkundervisningen. I tillegg vil jeg dele generelle råd om bruk av KI i skolesammenheng.

Jeg heter Simon Simchai Hansen og er stipendiat og faglærer ved OsloMet. Jeg er tidligere lærer på barneskolen. Min doktorgrad heter KIDU: Kunstig intelligens-drevet utforskning i KRLE. Her undersøker jeg hvordan KI kan fungere som sparringspartner med elever på ungdomstrinnet i utforskende læring i KRLE-faget. Du kan lese mer om prosjektet her:

Som tidligere lærer er jeg spesielt interessert i hvordan KI kan brukes på en fornuftig måte i skolen. Gjennom denne bloggen ønsker jeg å dele mine erfaringer og innsikter, og bidra til god KI-bruk i skolen. Jeg håper at innholdet her vil være nyttig for deg som ønsker å lære mer om KI i skolen.

KI-Ordbok

OrdForklaring
Kunstig intelligens (KI)KI er datamaskiner og programmer som kan løse oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens – for eksempel å gjenkjenne mønstre, lære av data eller ta beslutninger. KI brukes i alt fra anbefalingssystemer (algoritmer) på YouTube og TikTok til selvkjørende biler og språkmodeller i skolen.
Generativ kunstig intelligens (GKI)GKI er en type KI som kan genere nytt innhold – som tekst, bilder, lyd eller video. Eksempler på dette er ChatGPT og CoPilot.  
GenerereÅ skape eller lage.
SpråkmodellEn språkmodell er en form for GKI som kan generere tekst. Den er trent på store mengder tekst for å forstå hvordan språk fungerer, og kan svare på spørsmål, skrive tekster, forklare fagstoff og mer. ChatGPT og CoPilot er kjente eksempler. I norsk skole finnes også CC-tenkemotoren og KI for Osloskolen. Mange beskriver språkmodeller som en «kalkulator for tekst» – den bruker sannsynligheter for å finne neste mest sannsynlige ord i en setning.
ChatbotEn chatbot er en språkmodell du kan chatte med – altså skrive til og få svar fra. Kjente eksempler er ChatGPT, MyAI på Snapchat og CoPilot fra Microsoft.
Prompt/ LedetekstEn prompt er det du skriver inn til KI for å få et svar. På norsk brukes ofte ledetekst.
Det kan være et spørsmål, en oppgave, en kommando eller en beskrivelse. Kvaliteten på det du får tilbake, avhenger ofte av hvor tydelig prompten din er. Ordet kan brukes både som substantiv (en prompt) og verb (å prompte = å skrive til KI).
Systemprompt/SystemledetekstEn systemprompt er en instruksjon som forteller chatboten hvordan den skal oppføre seg eller svare. Den brukes gjerne av brukeren for å styre rollen til KI.
For eksempel «Svar som om du er Jesus og ta utgangspunkt i hvordan han fremstilles i evangeliene, og historikeres fremstilling av ham. Start hver samtale med «Hei, jeg er Jesus. Hva kan jeg hjelpe deg med i dag?»

Oversikt over KI-ressurser i skolen

Dette er en oversikt over ulike KI-ressurser du kan bruke i undervisningen. Den baserer seg på verktøy jeg kjenner til og som jeg har erfaring med fra egen undervisning. Oversikten oppdateres kontinuerlig.

NavnBeskrivelseLenke
CC-tenkemotorenLaget av Odin Nøsen. Chatboter for lærere og elever. Mye å velge mellom og enkle å bruke. Kan søke på internett og oppgi kilder.https://cc.tenkemotoren.no/ 
KI i OsloskolenFor ungdomsskolen og videregående skole. Har ferdiglagde chatbots som kan deles med elever. Lærere kan også pre-prompte egne bots som kan deles med elevene. Stort mulighetsrom! Chatlogger forsvinner etter bruk.

Negativt: Kun for Osloskolen, men i dag har de fleste kommuner egne språkmodeller som skolene anvender. Krever Feide-innlogging.
https://ki.osloskolen.no/ 
Draum KI laget for skolen, spesialisert for rollespill og tankekart. Mange muligheter: lærere kan lage egne rollespill, og samtalene med KI lagres automatisk og sendes til læreren. Dette kan brukes til vurderinger, i motsetning til andre løsninger hvor samtalene slettes. Den hjelper deg også med å lage sytemprompter til rollespillene. Enkel å bruke!

Negativt: Krever at skolen betaler for løsningen og må være en del av skolens apper på Portalen.
https://www.draum.com/no 
Skolebot Har ferdiglagde bots som både lærere og elever kan bruke. Den har også en bildegenerator, noe som skiller seg fra andre løsninger. Man kan også lage egne bots.
Negativt: Mye er bak betalingsmur og krever at skolene blir «pilotbrukere». Bildegenerering og egne samtaleroboter er blant annet bak en slik betalingsmur.
https://skolebot.no/ 
KI Agderskolen I likhet med CC-tenkemotoren har den ferdige boter for lærere og elever. Det som er positivt med denne er at den har en egen gratis bildegenerator!  https://ki.vgs.agderskolen.no/hovedside/ 
Tenk.Ingen språkmodell, men ressursside med undervisningspakke om KI og kildebevissthet. Fin til å lære om KI.https://tenk.faktisk.no/samling/ki 
Skroll til toppen