Om SMILE

Minecraft in Teacher Education: Developing 21st Century Skills in Social Studies (SMILE) er et prosjektet har som mål å gi lærerstudenter med fordypning i samfunnsfag kunnskap om utvalgte historiske perioder ved å modellere historiske miljøer i Minecraft. Prosjektet er organisert som et utforskende undervisningsaktivitet mellom OsloMet/Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning og UiO/Institutt for pedagogikk over en tre ukers periode hvert semester over 2 år. UiO stiller med pedagogikkstudenter som underviser og veileder studentene fra OsloMet i hvordan gjenskape bygninger i en virtuell verden i Minecraft og hvordan utføre rollespill i denne verden. Dette gir studentene fra UiO mulighet til å anvende kunnskap ervervet fra sin utdanning i IKT og læring, der generiske ferdigheter knyttet til Minecraft er vektlagt.

En av de pedagogiske styrkene i rollespill i Minecraft er det samtidige perspektivet – at historien ses fra aktørens synsvinkel. I utvikling av rollespillene må handlingsalternativene for historiske mennesker studeres i nåtid. Dette gir bedre forutsetninger til å forstå fortiden mest mulig på aktørenes egne premisser.  I sin rekonstruksjon av de historiske miljøene, må studentene utforske en rekke spørsmål: Hvordan så byggene ut utvendig og innvendig? Hvordan var levekårene?  Hva kjennetegnet maktstrukturene og hva utløste konflikter? Å utforme bygg og lage skript til realistiske rollespill fordrer en grundig og utforskende tilnærming til historiske kilder. I tillegg til historisk forståelse må studentene anvende generiske ferdigheter slik som kreativitet, samarbeid og digitale ferdigheter når de bygger, og de må løse problemstillinger som dukker opp underveis. Den modellen for samarbeidslæring vi utvikler i dette prosjektet tar utgangspunkt i en utforskende tilnærming til faget, men tar det også et skritt videre gjennom kunnskapsbaserte rollespill (utførelse og refleksjon), som gjør det mulig å koble samfunnsfag og historie til elevenes livsverden gjennom dataspill. Etter ett semester med utprøving på OsloMet vil lærerstudentene få prøve ut Minecraft sammen med elever i praksisfeltet.

Hvordan bruke Mindcraft i lærerutdanningen?

Spennende prosjekt fra Universitetet i Oslo (UiO) og OsloMet – Oslo Metropolitan University om hvordan man kan bruke dataspillet Minecraft i lærerutdanningen for å gi studentene ulike typer digital kompetanse, samtidig som de lærer samfunnsfagpensum.

Publisert av Diku – Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutv. i høyere utd. Fredag 11. oktober 2019