Disse stiller til valg som leder og nestleder

Den 3. juni er det årsmøte for Akademikerne på OsloMet og det skal velges leder og nestleder for Akademikerne for neste 2-årsperiode. Les mer om møtet her.
Vi har tre kandidater som stiller til valg. Her kommer en kort presentasjon av kandidatene:

Trude Sundtjønn

Sundtjønn stiller som leder for Akademikerne. Hun er universitetslektor i matematikk og underviser på grunnskolelærerutdanningen på LUI.

– Jeg har nå jobbet på OsloMet i fire år. Har vært aktiv som tillitsvalgt i Tekna både på OsloMet, og min tidligere arbeidsplass Universitetet i Agder. Jeg er nå leder for Tekna OsloMet, og sitter i IDF på LUI for Akademikerne. Sentralt i Tekna har jeg vært medlem av styret i Tekna stat siden 2017, og er også med i styret i faggruppen Tekna Forskerne.

På OsloMet er hun opptatt av at beslutninger skal være fattet på best mulig faglig innhold, og arbeidsgiver får best beslutninger når de involverer godt underveis i prosessene.

– Og så er det viktig at fagforeningene fortsetter å være veldig med i prosessene rundt Administrasjon for fremtiden, og andre endringer som vil presse seg frem på grunn av stadig trangere budsjetter. Vi må også holde et øye med bruk av midlertidige stillinger, og jobbe for redusering av unødvendig midlertidighet for ansatte på OsloMet.

Tom E. Syvertsen

Syvertsen stiller som nestleder for Akademikerne. Han er seniorrådgiver i avdeling Eiendom, seksjon for tjenestestyring og brukerstøtte og har vært ansatt siden 2007. Syvertsen har vært nestleder i Akademikerstyret siden 2011 og representert Akademikerne i lokalt IDF i Fellesadministrasjonen i samme periode.

– Jeg stiller til valg som nestleder da jeg er motivert for å bidra på vegne av Akademikernes medlemmer i deres daglige arbeidssituasjon her på OsloMet.

– I en tid med fokus på universitetsdemokratiet, og på ansattes muligheter for medvirkning og medbestemmelse, er det viktig med motiverte tillitsvalgte som vil jobbe for best mulige arbeidsforhold, og for et godt arbeidsmiljø. Administrasjon for fremtiden og andre effektiviseringsprogrammer kan være utfordrende for arbeidsmiljøet, og for vår evne til å utføre oppgavene vi er satt til.

Jorunn Wiig Strømberg

Strømberg stiller som nestleder for Akademikerne. Hun har vært ansatt ved OsloMet/HiOA siden 2014 og jobber i studieadministrasjonen på LUI. Tidligere arbeidserfaring omfatter blant annet saksbehandling hos Lånekassen og eiendomsmegling. Strømberg er utdannet jurist og har tatt emner om kollektiv arbeidsrett og diskriminerings- og likestillingsrett i arbeidslivet.

– Jeg vært leder i styret i Juristforbundets gruppe på OsloMet i cirka ett år, etter først å ha vært styremedlem. Jeg er også styremedlem i Juristforbundets universitets- og høyskolegruppe. Det siste året har jeg sittet i styret i Akademikernes styre på OsloMet.

– For at universitetet skal gi et best mulig bidrag innenfor sitt samfunnsoppdrag, bør ansattes innsikt og synsvinkler nå arbeidsgiver. Rollen som kanal for dette må Akademiker-styret fortsette å ivareta.Etter at Staten og Akademikerne avtalte at all lønn skal forhandles lokalt, har arbeidsgiver og fagforeningene en viktig jobb med å etablere rutiner for, og løpende sikre, at våre medlemmer får en rimelig lønnsutvikling over tid. OsloMet må, som alle andre virksomheter, forvente endringer fremover. Jeg mener at styret i Akademikerne i slike prosesser må være aktive for å ta vare på arbeidstakernes interesser og påvirke fra de ansatte på OsloMets perspektiv. Dette gjelder for eksempel når vi møter krav til effektivisering, som i forbindelse med Administrasjon for fremtiden.