Lokalt lønnsoppgjør 2019 (2.5.1-forhandlinger) – send inn krav

Årets lokale lønnsforhandlinger (2.5.1) skal gjennomføres innen utgangen av oktober. Akademikerne fører egne forhandlinger med ledelsen innenfor en ramme på 2,15 prosent av vår lønnsmasse.  Virkningstidspunktet er 1. mai 2019. Mest sannsynlig ender vi opp med et generelt tillegg til alle i tillegg til noen individuelle kronetillegg.

Generelt er partene enige om at man i alminnelighet legger seg på å fremme krav fra kr 20 000,- til kr 50 000,- som individuelle kronetillegg. Dersom den enkelte ikke fremmer krav selv, kan enten fagforeningene eller arbeidsgiver fremme et slikt krav på vegne av arbeidstakeren. For oss og deg er det best om du selv skriver krav om lønnsopprykk og gir en kortfattet begrunnelse. Men vi hjelper gjerne. Ansatte i teknisk-administrative stillinger kan også kreve endring av stillingskode.

Akademikerforeningene har satt en intern frist på 13. september for innsending av krav til din kontaktperson i fagforeningen din, slik at vi har noe tid til å behandle kravene før vi sender det videre til HR. Her er liste over lederne i de ulike fagforeningene hos oss: https://blogg.hioa.no/akademikerne/akademikerstyret/  Har din fagforening ikke lokalt styre, kan kravet sendes til leder av Akademikerne, Trude Sundtjønn.

Skjemaet som skal fylles ut finnes på intranettsiden her https://ansatt.oslomet.no/lokale-lonnsforhandlinger litt nede på siden, under overskriften krav. Velg skjemaet som hører til 2.5.1 forhandlinger (ansatt). Fyll ut etter beste evne – spør om hjelp om du lurer på noe. Årslønnen din kan du bl.a. finne på lønnslippen. Når du fyller ut ny ønsket lønn – oppgi det i kroner.

Kravet begrunnes i OsloMets lokale lønnspolitikk (se lenke nederst). Hold gjerne kravet på én side, maksimalt to sider pr. krav. Du trenger ikke sende med CV eller tilsvarende. FoU-aktivitet kan fint beskrives ved Cristin-henvisning. Det er bra om du er mest mulig konkret når du skriver begrunnelsen din, og at det knyttes opp til den lokale lønnspolitikken.

Vi sender kravene inn til ledelsen, og alle krav blir sendt til uttalelse via fakultet til din nærmeste leder, og det er dermed ikke nødvendig med dokumentasjon på det lederen din vet.

Jeg minner også om muligheten til å kreve en årlig lønnssamtale med arbeidsgiver, enten i forlengelse av den årlige medarbeidersamtalen eller som egen samtale. Har du krevd lønnstillegg tidligere uten å få gjennomslag, bør du be om en slik samtale. Det gjelder også om du ikke får lønnsopprykk under årets forhandlinger. Be om begrunnelse på hvorfor det gikk som det gikk, og hva som skal til for at du skal kunne få gjennomslag på lønnskrav ved neste forhandlinger. Du må gjerne også ta kontakt med oss, men vi kan ikke referere fra den spesifikke forhandlingen siden forhandlingene er taushetsbelagt.

Lenke til lønnspolitikk: Bruk gjerne (de relevante av) disse momentene til å strukturere kravet ditt https://ansatt.oslomet.no/lonnspolitikk#Vedl.%202%20-%20Vurderingskriterier%20ved%20lokale%20forhandlinger