Disse stiller til valg som hovedtillitsvalgt og nestleder og litt om lønnsoppgjøret

Hei!

Akademikerne OsloMet har som tidligere annonsert årsmøte tirsdag 8. juni klokka 9. Her skal vi gjennomføre valg på hovedtillitsvalgt og vara (nestleder). Kandidatene beskriver seg selv nede i teksten.

I tilleggg er det nå klart at lønnsoppgjøret i staten er i havn, og det blir et lokalt oppgjør på OsloMet. Enigheten innebærer at det settes av 3,35 prosent til lokale, kollektive forhandlinger med virkningsdato 1. mai i år. Vi kommer til å be om at dere sender inn lønnskrav tidlig i høstsemesteret, slik at du kan gjerne allerede nå tenke på hva du har prestert de siste årene – og vurdere om du skal be om en lønnsamtale med lederen din. Du kan lese mer om oppgjøret her: https://akademikerne.no/2021/akademikerne-aksepterer-meklingsresultatet-i-staten Mer informasjon om når og hvordan lønnskrav skal sendes inn kommer 🙂

Kandidat til hovedtillitsvalgt:

• Trude Sundtjønn

Jeg stiller gjenvalg som leder av Akademikerne. I min vanlige jobb på OsloMet underviser jeg lærerstudenter i matematikk på LUI, og trives godt med det. Jeg har vært engasjert i fagforeningsarbeid i mange år, og er leder av Tekna OsloMet og sitter i styret til Tekna stat.

Jeg er opptatt av at ansatte skal få innflytelse på bestemmelser som blir tatt på arbeidsplassen, og at vi blir hørt i endringsprosesser. Jeg tror det er viktig for Akademikerne fremover på OsloMet at vi er på i saker om mulighet for hjemmekontor (for de som ønsker det), og at vi samtidig skal ha gode arbeidslokaler på OsloMet. Så er selvsagt saken om Kjeller og Campus Romerike – og campus Pilestredet veldig viktig de neste årene, og jeg ønsker å arbeide for gode løsninger her. Det er viktig at ansatte som må flytte (uansett hvilken vei det blir) blir ivaretatt, og at vi får gode arbeidsmiljøer også etter denne prosessen.

I tillegg synes jeg midlertidighet er en svært viktig ting å jobbe for å få ned, både i sektoren som helhet, men også på OsloMet. Vi har lenge vært nokså flinke når man sammenlikner seg med andre universiteter, men jeg er opptatt av at med mer eksternfinansiert forskning på OsloMet har vi en risiko for at dette endrer seg til det verre.

Kandidater til nestleder:

• Stuart Deakin:

Jeg er 48 år og er seniorrådgiver ved Fakultet for samfunnsfag. Jeg har jobbet ved OsloMet siden 2006 og har to utdanninger fra HiO og HiOA, inkludert en Master i styring og ledelse. Jeg har vært tillitsvalgt for Samfunnsviterne i nesten to år, og trives godt i denne rollen. Jeg har lært mye om både fagforeningsarbeid og OsloMet som organisasjon, og har deltatt på flere lønnsforhandlinger og drøftinger av viktige saker.

Jeg har hatt god kontakt med både leder og nestleder av Akademikerne i de siste to årene, og har stor respekt for jobben begge har gjort. Gjennom vervet som nestleder ønsker jeg å bidra til det viktige arbeidet Akademikerne gjør på OsloMet. Det er flere viktige saker som besluttes i de kommende månedene, bl.a. campusutvikling, hvor fagforeningene har en viktig rolle. Fagforeninger og sine medlemmer har en viktig rolle når det gjelder å velge de beste løsningene her.

Jeg har lang arbeidserfaring på OsloMet, og kjenner organisasjonen og strukturen godt, og har hatt kontakt med mange ansatte gjennom årene, noe som kan hjelpe i vervet som nestleder. Jeg har stor kapasitet og trives med nye utfordringer som dette vervet byr på

• Christine Ødegaard Sten

Mitt navn er Christine Ødegaard Sten og jeg stiller til valg som nestleder i Akademikerne på OsloMet. Nå jobber jeg i et vikariat som rådgiver i seksjon for analyse og kvalitetsutvikling, men har min faste stilling ved OsloMet som lederstøtte på Institutt for estetiske fag på TKD. Jeg er utdannet jurist og har vært tillitsvalgt i Juristforbundet siden juni 2016 først på Universitetet i Oslo som styremedlem og deretter hovedtillitsvalgt. I 2018 startet jeg på OsloMet og har vært styremedlem i Juristforbundet på der siden september 2018.

Jeg har tidligere vært styremedlem i Juristforeningens universitets- og høyskoleforening og har siden 2018 vært leder av foreningen. Jeg har også sittet som styremedlem i Juristforbundet stat siden 2018.

Jeg brenner for arbeidet som tillitsvalgt og ønsker nå å ta mer aktiv del i Akademikerfellesskapet. Jeg har mye tillitsvalgt- og organisasjonserfaring, inkludert erfaring med streikeberedskap, noe som jeg tror vil være en ressurs for Akademikerne på OsloMet.

Jeg er ønsker å bidra til et sterkere Akademikersamarbeid og er opptatt av at vi skal jobbe med kort- og langsiktige planer for å nå være mål om gode lønns- og arbeidsvilkår for våre medlemmer! Jeg håper dere vil stemme på meg som nestleder og jeg lover å stå på for alle våre medlemmer!

Spørsmål?

Ta kontakt med valgkomiteen:

Jarle Nystuen jarle@oslomet.no og Pål Arne Kvalnes palkva@oslomet.no.