Kronikkforfatterne Astrup og West Pedersen

Kronikk: Boligpolitikken svikter sårbare barnefamilier

Det er bred enighet om at fattige barnefamilier bør prioriteres i boligpolitikken. Dagens praksis gjør det stikk motsatte, skriver BOVEL-forskere Kim Christian Astrup og Axel West Pedersen i en kronikk i Dagens Næringsliv.

Dagens boligpolitikk kritiseres i en ny kronikk i Dagens Næringsliv for å svikte sårbare barnefamilier.

I kronikken oppsummerer BOVEL-forskerne Kim Christian Astrup og Axel West Pedersen konklusjonene fra to prosjekter de nylig har gjennomført for Husbanken om den statlige bostøtten. Bostøtten er i dag det viktigste virkemidlet for å sikre at også familier som tjener lite skal bo trygt og godt, kommenterer West Pedersen.

Allikevel argumenterer forskerne for at langt flere barnefamilier burde fått bostøtte, og at de som får, får for lite. Dagens bostøtte er spesielt utilstrekkelig i Oslo og de andre store byene, hvor boligprisene er høyest og utfordringene med opphopning av dårlige levekår størst.

For å forbedre situasjonen etterlyser forfatterne omfattende reformer av bostøtteordningen, slik at den bedre ivaretar behovene til sårbare barnefamilier og sikrer dem stabile boforhold.

Les hele kronikken i Dagens Nærlingsliv her (7.10.2024)