Video lar isolerte elever delta i undervisning, men regelverket hindrer bruken. – Nye rettslige reguleringer må på plass, mener CEDIC-forskere

Under pandemien har videokommunikasjonsteknologier som Zoom, Teams og Skype gjort det mulig å fortsette undervisning på tross av fysiske avstander. Slik teknologi vil være viktig også etter pandemien, særlig for elever og studenter som av helsemessige årsaker ikke kan delta fysisk i undervisningen.

I våre studier finner vi at videoteknologi kan bidra til at disse elevene opprettholder kontakt med lærer og klassekamerater. Samtidig finner vi at teknologien skaper en juridisk spenning mellom den syke elevens rett til deltakelse og medelevenes rett til personvern. Denne spenningen har man så langt ikke funnet en god løsning på. Derfor skisserer vi her et forslag til en slik løsning.

Les hele kronikken på oslomet.no.