CRPD i vgs
I den studiespesialiserende skolen, samt i arbeidslivet som følger vil CRPD være et godt hjelpemiddel. Enten om dere ønsker å innlemme CRPD i undervisning, eller om dere kun ønsker å nevne CRPD til elevene, er dette er opplegg dere kan følge:Start med å introdusere
- Start med å introdusere
- Bruk videoene og bildene på siden «om CRPD»
For studenter ved videregående er det flere måter å innlemme CRPD i timeplanen. Gi elevene ulike problemstillinger og spørsmål:
- I samfunnsfag kan elevene få diskutere problemstillinger i plenum eller grupper:
- Hvordan er denne skolen fysisk tilrettelagt personer med nedsatt funksjonsevne?
- Rullestolbrukere, døve, blinde og svaksynte …
- Hvordan er undervisningen ved denne skolen tilpasset personer med nedsatt funksjonsevne?
- Hvordan er denne skolen fysisk tilrettelagt personer med nedsatt funksjonsevne?
- I historie kan CRPD ses på fra et historisk perspektiv:
- Hvordan har personer med nedsatt funksjonsevne blitt behandlet gjennom tidene?
- Hvorfor er CRPD viktig i dag
- Når ble menneskerettighetserklæringen skrevet under?
- Hvor lang tid tok det før personer med nedsatt funksjonsevne fikk sine menneskerettigheter?
- Hvordan kan CRPD forme fremtiden, hvordan er CRPD med på å skrive historie?
- I rettslære kan dere bruke CRPD og menneskerettighetene som tema for én eller flere undervisningsøkter:
- Hvordan er CRPD ordnet juridisk sett?
- Hvordan er CRPD i forhold til menneskerettighetserklæringen?