Lagspillerprosjektet: Familiedynamikk / samspill / familiehelse i en familie hvor en eller flere har nedsatt hørsel eller syn (Oslo Kommune)

Om prosjektet

Lagspillerprosjektet er i konseptfasen, hvor det skal kartlegges mer før det foreslås tiltak. I kartleggingen er det utfordrende å finne forskning innenfor hørselsfeltet, og samarbeidende instanser etterlyser også forskning. Eksisterende forskning omhandler gjerne arbeidsliv og skole, samt spesialisthelsetjenestens tilbud/praktisk. Det er et stort behov for forskning på familiehelsen til familiene, hvordan leve med sansetap i familien og hvordan påvirkes familien. Nedsatt hørselstap er et sosialt handikap sammenlignet med andre funksjonsnedsettelser, og det er pr tid for lite kunnskap om de sosiale konsekvensene av hørselstap i storsamfunnet. Gjennom kommunikasjon og relasjoner utvikler barn og unge seg til sunne, unge voksne som kan bidra til storsamfunnet.

Søndre Nordstrand er en av bydelen med høyest andel befolkning med nedsatt funksjonsevne. Det er over en 1 million nordmenn med hørselsutfordringer (hlf.no), og gitt de høye tallene er det sannsynlig at hørsel er en av de store utfordringene i bydelen. Iflg studier gjengitt i «Tegnspråk for livet», Nou 2023:20 (s.74), viser at barn med ikke-nordisk bakgrunn (dvs. to ikke-nordiske foreldre) er overrepresentert blant barn med nedsatt hørsel og døvhet. Særlig viser studien at barn med pakistansk bakgrunn er overrepresentert (https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-20/id2984187/).

Forslag til problemstillinger

Minoriteter/flerspråklige – samspill i familien hvor en eller flere har nedsatt hørsel eller syn. Minoriteter/flerspråklige – barn med nedsatt hørsel og deres utvikling, minoriteter/flerspråklige – skam, tabu og sorg i forbindelse med barn med nedsatt funksjonsevne (hørsel eller syn).

Data / Metode

Det foreligger lite kvantitative data per nå. Instanser på hørselsfeltet har en viss oversikt, men informasjonen fremstår fragmentert og lite samlet. Felles for instansene er bekymring for gruppen med innvandrerbakgrunn (1.og2.generasjon), og familiens forståelse av barnets behov og videre oppfølging. Spesialbarnehage oppgir at mange av barna kommer sent til dem, og da med sterkt forsinket språkutvikling. Barnevernstjenesten kommer sent inn i familiene, og problemstillingen er sammensatt og kompleks.

Aktuelt for

Sosialt arbeid, Barnevern, Familibehandling, International Social Welfare and Health Policy

Åpent for flere studenter

Mer om prosjektet

Lagspillerprosjektet – økt kunnskap i tjenestene om hørsel og andre funksjonsnedsettelser i tjenestene. Prosjektet er forankret i avd oppvekst og har fått midler gjennom Oslo Sør-satsningen. Prosjektleder er selv døv/hørselshemmet, tegnspråklig, ansatt i barneverntjenesten og har jobbet med flere bv-saker hvor hørselstap er en del av problematikken. Prosjektleder kan bistå med kontaktliste over instanser og informasjon som har fremkommet hittil i kartleggingen.

Hilde Abigael Bergersen – hilde.bergersen@bsn.oslo.kommune.no