Nytt Temanummer: Sosiale leieboliger i Norden!

I den nye utgaven av Tidsskrift for boligforskning (Nordic Journal of Housing Research) analyserer anerkjent boligforskere sentrale aspekter ved de sosiale og offentlige utleieboligsektorene i Norden. Den nye utgaven er del to av temanummeret New Perspectives on Public and Social Rental Housing in the Nordic Countries.

Tidsskrift for boligforskning 7/1 2024 er nå åpent tilgjengelig (idunn.no) Første del av temanummeret om sosiale og offentlige utleieboliger er også fritt tilgjengelig på idunn.no

Artikler og forfattere

I innledningen presenterer gjesteredaktørene Martin Grander, Malmõ Universitet, og BOVEL-leder Jardar Sørvoll alle bidragene. Denne gangen kommer de fra alle de nordiske landene bortsett fra Island. Samlet sett representerer artiklene i temanummeret verdifull dybdekunnskap og nye perspektiver på viktige boligtilbud for lav- og mellominntektsgrupper i Norden. For norske lesere som er nysgjerrig på mulighetene for å skape en større ikke-kommersiell boligsektor i Norge vil bidragene fra de andre nordiske landene gi innsikt. Dette er alle land hvor andelen allmennyttige leieboliger er mye høyere enn i Norge.

Bidragsyterne i del to av temanummeret er tilknyttet Malmø Universitet, BOVEL (NOVA & AFI, OsloMet), University of Turku, Finnish Institute for Health and Welfare, Aalto University og Aalborg Universitet.

Innhold

Introduction to the Special Issue: New Perspectives on Public and Social Rental Housing in the Nordic Countries, part two.

Martin Grander & Jardar Sørvoll.

Objectives and Barriers for Promoting Social Housing Policy in Urban Finland.

Jarkko Rasinkangas, Katriina Rosengren & Hannu Ruonavaara.

Neighbourhood satisfaction among municipal tenants in the Helsinki Metropolitan Area.

Katriina Rosengren & Timo M. Kauppinen.

Alive and kicking? Resident democracy in Nordic social housing: the cases of Denmark and Finland.

Johanna Lilius & Rikke Skovgaard Nielsen.

Two contradictions and the shape of public housing to come. A review of the current state of the municipal public housing sector in Sweden.

Martin Grander.

Needs-tested and market-based social rented housing. The extreme case of Norway?

Jardar Sørvoll, Siri Myrold Osnes & Ingar Brattbakk.

Tidsskrift for boligforskning/Nordic Journal of Housing Research

Tidsskrift for boligforskning (Nordic Journal of Housing Research) er et tverrfaglig, vitenskapelig tidsskrift som omhandler alle sider ved boligfeltet i Norge og Norden sett fra et samfunnsvitenskapelig perspektiv. Tidsskriftet henvender seg primært til forskere, forvaltning og næringsliv, men også et allment interessert publikum. Tidsskriftet har som mål å utgi og formidle den fremste forskningen på fagfeltet.

Tidsskrift for boligforskning utgis av Universitetsforlaget på vegne av Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA) ved OsloMet – storbyuniversitetet. SVA-senteret består av Arbeidsforskningsinstituttet (AFI), Velferdsforskningsinstituttet NOVA, By- og regionforskningsinstituttet NIBR og Forbruksforskningsinstituttet SIFO.

Redaksjon: Kim Christian Astrup, Ingar Brattbakk, Maja Flåto, Viggo Nordvik, Katja Johannessen, Jardar Sørvoll og Kristin Aarland.

Ønsker nye bidrag fra hele Norden!

Send inn populærvitenskapelige og vitenskapelige bidrag til boligforskning@oslomet.no

Ta hensyn til forfatterveiledningen Guide for authors | Tidsskrift for boligforskning | Idunn