Nytt prosjekt: Trygg aldring i eget hjem (AgePlace)

BOVEL er stolt av å presentere NFR-prosjektet Enabling Ageing in Place (AgePlace) – et treårig prosjekt med mål om å frembringe kunnskap om de viktigste forutsetningene for trygg aldring i eget hjem.

Boligforskere knyttet til BOVEL, Jardar Sørvoll og Hans Christian Sandlie (nå Husbanken), utviklet prosjektsøknaden i samarbeid med innovasjons-, tjeneste- og familieforskere ved NOVA, OsloMet og NTNU avdeling Gjøvik. Heidi Gautun ved NOVA leder det svært politikkrelevante prosjektet. I tillegg til Gautun og Sørvoll er Linda Kvæl (NOVA), Siv Fladsrud Magnussen (NTNU), Maren Kristine Raknes Sogstad (NTNU), Petra Ulmanen, (Stockholm University) og Marianne Abramsson (Stockholm University).

BOVEL-leder Jardar Sørvoll uttaler at «det er svært gledelig at samarbeidet mellom bolig-, tjeneste- og innovasjonsforskere bar frukter».

Aldring er en tung demografisk trend alle samfunnsforskere bør være oppmerksomme på, og BOVEL er glad for å være med på laget som skal belyse suksesskriterier og utfordringer i bo trygt hjemme-politikken.

– Nå gjelder det å brette opp ermene og levere det vi har lovet oss selv, de involverte kommunene og NFR. For samfunnet er det avgjørende at det blir ført en effektiv, men samtidig verdig human bo trygt hjemme-politikk. AgePlace-teamet kan bidra til nettopp dette gjennom empiriske resultater og teoriinformerte diskusjoner av våre funn, legger Sørvoll til.

Bakgrunn og målsetting

Det overordnede målet for prosjektet AgePlace er å frembringe kunnskap om forutsetninger for trygg aldring i eget hjem. Basert på denne kunnskapen vil vi foreslå tiltak for å gjennomføre bo trygt hjemme-politikk i norske kommuner.

Bakgrunnen for prosjektet er demografiske endringer som fører til et økt press på helse- og omsorgstjenestene. For å redusere etterspørselen etter (kostbare) tjenester og forbedre eldre menneskers livskvalitet, ønsker myndighetene å utvikle politikk som bidrar til at eldre personer kan bo trygt hjemme lengst mulig i egen bolig.

Aldring i eget hjem forstås i prosjektet som et samspill mellom eldre personer og miljøet, og vil bli utforsket og forklart på tvers av grupper av eldre personer i henhold til bolig og omgivelser, sosiale nettverk, tilgang til formell og uformell omsorg, teknologi og eldres personlige egenskaper og ressurser. I prosjektet vil det benyttes et bredt spekter av kvalitative og kvantitative metoder og datakilder, inkludert kvalitative intervjuer og surveydata. Prosjektet vil foruten vitenskapelige artikler generere populærvitenskapelige tekster og foredrag, samt en håndbok om bo trygt hjemme-politikk som kan benyttes av kommunene som inspirasjon og veileder.

Samarbeid og finansiering

Boligforskere, eldreomsorgsforskere (både tjeneste- og familieomsorgsforskere) og forskere som forsker på innovasjon i offentlige og private tjenester vil jobbe i prosjektet. Forskerne har etablert et tett samarbeid med to bydeler i Oslo, en mellomstor og en liten distriktskommune.

Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd ved HELSEVEL-programmet.