ERGOBPRA1- Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 1

18.03.-07.06.24
Første dag i praksis er 3.april, siste dag 6.juni

Velkommen til veiledersamling på OsloMet mandag 11.mars kl 08.45-14.15.

Presentasjon fra veiledersamlingen
Se slide 15 for informasjon og lenker til skikkethetsvurdering
Se slide 16 for tips til lenker med forelesning om arbeidsprosessmodellen OTIPM og transaksjonsmodellen TMO samt lenke til EVA – bloggen om aktivitetsanalyse

Tidsplan

I uke 15 er det en del studenter som ønsker å feire Eid. Dette er informasjonen de har fått, som ligger i Canvas:
«Studenter som ønsker å ta fri for å feire Eid onsdag 10.april, avklarer dette med sin praksisveileder. Denne dagen inngår i de 10% du kan være borte fra praksis. Du kan enten ta igjen dagen på en studiedag, eller bruke timer av de 26 timene som 10% utgjør«

Dette er den første lengre praksisperioden studentene har på bachelorstudiet. Den ligger i 1.studieår, siste del av 2.semester. I denne praksisperioden får hver enkelt student egen erfaring fra ett praksissted, samtidig som studentkullet samlet får innblikk i variert ergoterapeutisk yrkesutøvelse, ettersom de møtes i praksisgrupper ukentlig, og praksisplassene kan være på alle arenaer der det jobber ergoterapeuter.

Organisering:

Praksisperioden går vanligvis over ti uker, og starter med en ukes forberedelser på utdanningen. Praksisukene er videre organisert slik at studentene er en dag på utdanningen, tre dager i praksis, og har en studiedag i uka. Dersom det er mange fridager i ukedagene, kan praksis strekkes over flere uker for å sikre at alle studenter får 27 dagers praksis totalt (se tidsplanen over).

Studentene har en praksisveileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen, og følger normalt arbeidstiden på praksisstedet. I forberedelsene og samlingene på utdanningen vil det være ferdighetstrening, blant annet kurs i førstehjelp, kasusbasert undervisning, forelesninger, gruppeseminarer og workshop med digital historiefortelling.

GREP (Gruppeveiledning for ergoterapistudenter i praksis):
Studentene jobber med arbeidsoppgaver som er knyttet til læringsutbyttene underveis i praksis, som de presenterer og diskuterer med hverandre i praksisgruppene. Hver praksisgruppe består av 7-8 studenter med sin kontaktlærer.

Praksisveileder og kontaktlærer samarbeider om halvtids- og heltidsvurdering av studentene. Kontaktlærer kommer på praksisbesøk ved halvtid, og ved heltidsvurdering møtes student, praksisveileder og kontaktlærer digitalt.

Emneansvarlige: Cecilie Krüger, Mali Melhus og Lene Fogtmann Jespersen

Kontakt:
Har du spørsmål til faglig innhold og organisering, ta kontakt med
Cecilie Krüger, tlf 67 23 66 03, e-post: ceciliek@oslomet.no

Aktuelle praksisdokumenter legges ut på denne siden når de er klare

Emneplan

Samarbeidsavtale med utviklingsplan

Eksempler til utfylling av utviklingsplanen- konkretisering av praksis-spesifikke læringsaktiviteter

Studentenes arbeidsoppgaver:
Alle arbeidsoppgavene er knyttet til ett eller flere læringsutbytter (LUBer) i emnet

1) Litteratursøk
2) Presentasjon av praksissted: