Master i Ergoterapi

Man sitter igjen med mye mer enn en mastergrad

F.v. Hanna, Thea og Håvard.

Vi spurte de tre om hva som motiverte de til å søke studiet, hvordan studiet har vært så langt og hvorfor de tenker andre ergoterapeuter også burde søke opptak på master i helsevitenskap med spesialisering i ergoterapi.

Her kan du lese litt om deres erfaringer så langt.

Håvard

• Bachelor fra Høgskulen på Vestlandet, Bergen, 2021
  • Bosted: Bergen
Håvard Helgesen, masterstudent. Foto: Ingvild Kjeken.

For meg handler det om personlig utvikling. Jeg har alltid tenkt at jeg ikke var helt ferdig med å studere, selv om jeg var ferdig med bachelor, jeg hadde lyst til å utvikle meg mer.

Jeg var litt spent på hvordan det ville bli med både jobb og studier. For min del lar det seg kombinere veldig godt. Jeg jobber 100%, men så legger jobben til rette for at jeg skal kunne delta på samlinger. Du må gjøre en del jobb på ettermiddag og helg, men hvis man er motivert for det, så går det veldig fint. Jeg syns samlingene vi har er veldig nyttige og lærerike, og at det er fint å møte resten av folket jeg studerer med. Det er også veldig spennende forelesninger, og jeg merker at foreleserne er erfarne og kan det de snakker om.

Med en master så står du kanskje litt tryggere i deg selv. Du kan mer, og det vil gjenspeiles i måten du praktiserer faget på. Så blir en jo mere ettertraktet, og da åpner det seg flere muligheter for hva man kan jobbe med.

Thea

• Bachelor fra OsloMet Storbyuniversitetet, Oslo, 2023
  • Bosted: Tønsberg
Thea Holte, masterstudent. Foto: Ingvild Kjeken.

Jeg kommer rett fra bachelor og tenkte jeg ville søke masterstudiet så jeg visste at jeg hadde noe å gjøre når jeg var ferdig. Så fikk jeg jo jobb, men tenkte fortsatt at det var noe jeg hadde lyst til. Jeg har jo ikke opparbeidet meg så mye erfaring i jobben ennå, og det er bare positivt å ha ekstra kunnskap. Det er nå jeg er ung, så jeg tenkte det var lett å gå videre.

Og til forskjell fra på bachelor så skriver vi alle oppgaver på studiet om temaer som vi selv synes er spennende og som vi ønsker å jobbe med. Så går du hjem og jobber noen uker hjemme. Det synes jeg har vært et fint opplegg. Det jeg var litt redd for med masterstudiet var at man kanskje mister litt at man er i en klasse. Men det er ikke sånn, du får fortsatt den klassefølelsen.

Hanna

• Bachelor fra NTNU, Trondheim, 2018
  • Bosted: Bærum
Hanna Austli Pettersen, masterstudent. Foto: Ingvild Kjeken.

Nå er det 6-7 år siden jeg ble ferdig med bacheloren, og jeg savnet å studere. Jeg synes det er artig å være student og lære ting.

Master er jo nivået opp fra bachelor, og da vil de som går i klassen være motiverte så det blir et engasjert fagmiljø. Og jeg blir utfordret på mange måter. Selv om det er en helsefaglig master, så skal man gjennom statistikk og metode. Det har vært noen sene kvelder, men samtidig er det også mestring når man faktisk får det til. Og jeg ser at med å lære for eksempel statistikken, så forstår jeg forskning mye bedre.

Så gjør mastergraden noe med jobbmulighetene dine etterpå. Du får veldig mye faglig utvikling underveis, det er nettverksbygging både i klassen, men også med forelesere. Du blir litt kjent med hvem er det som forsker innenfor ulike fagfelt. Og man finner mye støtte i medstudentene sine. Vi tar vare på og stiller opp for hverandre, for vi vil jo ha alle med gjennom hele masteren. Så jeg tenker at det er veldig mye mer enn bare den graden man står igjen med til slutt.

Ble du inspirert? Les mer om masterspesialiseringen i ergoterapi!

Søk opptak her Søknadsfrist: 15. april 2024