Spørsmål: Studenten spør veileder om tilrettelegging av arbeidstid på grunn av annen aktivitet, som jobb, idrett e.a. Hvordan skal veiledere stille seg til slike henvendelser?
Svar: Studentene skal i utgangspunktet alltid følge praksisstedets rutiner, også når det gjelder arbeidstid. Dersom det ikke medfører medarbeid eller annen ulempe for prakissted og veileder, kan små justering ivære tillatt, så lenge oppmøtekravet oppfylles. I helt spesielle tilfeller kan representant fra utdanningen kontakte praksisstedet for å kartlegge muligheter for tilrettelegging.
Spørsmål: Kontaktlærer blir forhindret i å møte opp på «klinikk». Bør klinikken da avlyses eller flyttes?
Svar: Det er ønskelig at kontaktlærer kan stille på klinikk I og II, men ingen absolutt nødvendighet. Den viktigste vurderingen av studentenes prestasjoner i praksis gjøres av veiledere (og deres kolleger) på praksisstedet. Denne vurderingen er en løpende vurdering gjennom hele praksisperioden og danner grunnlaget for om studenten får bestått perioden eller ikke. Klinikkene er først og fremst ment å være læringssituasjoner der veileder, studenten og eventulle medstudenter, har god tid til å vurdere kliniske valg, kliniske ferdigheter , refleksjon og diskusjon om aktuelle temaer fra klinikken. Når kontaktlærer også er med, slik det som oftest er, vil hen være nok en fagperson å spille på i tillegg til å være en støtte for veiledere og en kontakt mellom utdanningen, studenter og praksisstedene.
Spørsmål: Jeg er ny som veileder, og er usikker på hva jeg skal forvente av studentene, hva som forventes av meg som veileder, og mye mer. Hvordan forholder jeg meg til dette?
Svar: På denne nettsiden har vi lagt ut mye nyttig informasjon, både for erfarne veiledere og for dere som er nye i veilederrollen. Utforsk sidene, og sjekk om du får svar på det du lurer på der. Ellers ønsker vi at det skal være en lav terskel for at du tar kontakt med kontaktlærer for deres praksissted eller emneansvarlig for praksis på OsloMet (siljethe@oslomet.no), eller, dersom du lurer på noe. De fleste spørsmål kan avklares nokså raskt, og vil forhåpentligvis gjøre ansvaret som veileder enklere. Vi anbefaler også at du blir med på PopUp-møter (digitalt) og praksisveilederseminarer (fysisk).
Spørsmål: Jeg ser det skal holdes PopUp-møte. Hva er det?
Svar: PopUp-møter er digitale møter som emneansvarlige setter opp i løpet av praksisperioden. Møtet er en arena der dere kan stille spørsmål om stort og smått, og raskt få avklart ting dere lurer på. Fordelen med å gjøre det i form av et digitalt fellesmøte, er at flere får nyttiggjørt seg informasjon og erfaringsutveksling som kommer frem. Det er først og fremst ment for dem som har studenter i praksis på det aktuelle tidspunktet, men er åpent for alle veiledere.
Spørsmål: Skal vi sende inn vurderingsskjema når studenten er ferdig med praksisperioden?
Svar: Dersom studenten har bestått praksisperioden, får studenten med seg både «forside vurderingsskjema» og «vurderingsskjema». Dersom studenten IKKE består perioden, får studenten fortsatt med seg begge skjemaene, men veileder må sende en kopi av «forside vurderingsskjema» til studieadministrasjonen på OsloMet.
Spørsmål: Studentene må ha politiattest for å gjennomføre praksis på vårt arbeidssted. Har studentene dette klart når de kommer?
Svar: Alle studenter må ha plettfri vandel og sende inn politiattest før de starter på studiet. På polititets nettside om attester står følgende: «Når du har fremvist politiattesten er den gyldig så lenge du har samme stilling, oppdrag, verv eller studie». Dersom praksisstedet ønsker attest av nyere dato, er det viktig at dette opplyses om til oss.