Ny nettside
Vi har fått en ny nettside. Den finner du her: https://gradimonettverket.wordpress.com/. Her kan du finne nyttige lenker til pågående grammatikkdidaktikk-prosjekter og ressurser til undervisning.
Vi har fått en ny nettside. Den finner du her: https://gradimonettverket.wordpress.com/. Her kan du finne nyttige lenker til pågående grammatikkdidaktikk-prosjekter og ressurser til undervisning.
Velkommen til nettverksmøtet på Voksenåsen 10.-12. mai.
Lenke til hotellet: voksenaasen.no
Vi har gleden av å informere dere om at det vil komme et temanummer om grammatikk i skolen og utdanning i Acta Didactica høsten 2023. Eli Anne Eiesland, Signe Laake og Robert Walldén (Malmø universitet) skal være redaktører for temanummeret. Som dere vet har grammatikkens plass i skolen har blitt diskutert gjennom mange år, men hvordan grammatikkundervisning foregår og bør foregå, har det vært mindre fokus på. Vi ønsker i temanummeret bidrag som belyser grammatikkdidaktikk på alle nivåer i utdanningssystemet, fra barneskole og opp til universitets- og høyskolesektoren, i en nordisk kontekst.
Den første viktige fristen er 1. mars for innsending av abstract.
Du kan lese mer om temanummeret her og finne en oversikt over fristene: https://journals.uio.no/adnorden/announcement/view/416
Vi håper flere i nettverket ønsker å bidra med artikler til temanummeret. Vi vil også sette pris på om du spredte utlysningen til andre som kan være interessert på din institusjon.
Torsdag 24. mars blir det en digital gjesteforelesning med Jimmy van Rijt Van Rijt er assistant professor ved Tilburg Universitetet i Nederland (https://research.tilburguniversity.edu/en/persons/jimmy-van-rijt). Han skal snakket om «the connection between linguistic theory and its relationship to grammar education (both from the perspective of the learner and the teacher)”. I foredraget han skal forsøke å koble sammen teori (hva vi vet fra nyere forskning) sammen med praktiske eksempler (konkrete opplegg I klasserommet som kan gjøres for å øke grammatisk forståelse).
22. oktober 2021 ble det arrangert et digitalt nettverksmøte. Dette var en mulighet for medlemmer i nettverket til å presentere sine PhD-prosjekt. De tre som la frem sine prosjekter var:
Innlegget til Erik Bandh hadde tittelen «Laborativ grammatikinlärning – mot konkret förståelse av abstrakta begrepp» hvor han fortalte om sitt phd-prosjekt.
Agnes Strandberg fortalte om sitt aksjonsforskningsprosjekt der hun sammen med lærere tester ut kontekstualisert grammatikkundervisning. Foredraget hadde tittelen «En del i helheten – En studie av en kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan»
Line Sjøtun Helganger holdt et innlegg med tittelen «Hva skal vi med (kognitiv) pragmatikk?» og diskuterte om kognitiv pragmatikk har en plass i skolen.
Torsdag 15. april 2021 hadde nettverket en digital gjesteforelesning med professor Debra Myhill, University of Exeter. Tittelen på foredraget hennes var Grammar as choice.
Du finner en pdf-versjon av foredraget hennes her:
Det har blitt opprettet en egen Facebook-gruppe for nettverket. Du finner denne gruppen ved å trykke her.
Her kan nettverkets medlemmer publisere artikler, innlegg eller annet som er relevant for oss.
Tirsdag 3. november ble det første møtet i nettverket avholdt. Møtet foregikk i Zoom og det var 40 deltakere som representerte alle medlemslandene.
Professor Jan Kristian Hognestad (Universitetet i Stavanger) var invitert til å holde et innlegg om hva grammatikkdidaktikk er. Dessuten holdt en representant fra hvert land en kort presentasjon av situasjonen i sitt land med tanke på grammatikkundervisning. I tillegg informerte Signe Laake om planene i nettverket. Det var også tid til diskusjon etter innleggene.
Program:
14.00-14.10: Velkommen og informasjon om nettverket ved Signe Laake
14.10-14.30: Invitert foredragsholder professor Jan Kristian Hognestad (Universitetet i Stavanger): Om grammatikkdidaktikk
14.30-14.40: Spørsmål og diskusjon
14.40: Presentasjoner fra landene i nettverket:
Danmark: Kristine Kabel (Aarhus universitet)
Finland: Therese Lindström Tiedeman (Helsinki universitet)
Færøyene: Vár í Ólavsstovu (Fróðskaparsetur Føroya)
Norge: Eli Anne Eiesland (Universitetet i Sørøst-Norge)
Sverige: Anja Malmberg (Gøteborgs universitet)
15.35-16.00: Spørsmål og diskusjon etter presentasjonene