Hopp til innholdet
Home » Blogg & nyheter » Med bier på taket og tomater i vinduene

Med bier på taket og tomater i vinduene

Prosjektleder Kristin Reichborn-Kjennerud har bedt deltakerne i prosjektet om å sette ord på visjonene de har for innkjøp, mat og bærekraft i sine kommuner og institusjoner. Hun har bedt dem tenke høyt og vidt, og ikke la seg begrense av gamle vaner og praksiser.

Innkjøpsavdelingen ved OsloMet kvitterer med å drømme om bier og grønnsaker! Og dyrking av tomater, agurker og urter i kontorvinduene.

– Forumet for Grønt OsloMet vil ha med resten av universitetet på å velge bærekraftig. Og da vi presenterte vår visjon i forumet, var eiendomsavdelingen helt med, sier Gunn-Sølvi Arveschoug, seksjonssjef for innkjøp, OsloMet.

– De holder nå på å sjekke ut mulighetene for å få bikuber på taket, sier hun.

Satser på grønn glede, ikke frykt

Da innkjøpsavdelingen begynte å tenke rundt denne visjonen, kom de til at de drives og motiveres mer av glede enn av frykt.

– God helse er noe alle ønsker, og sunn mat skaper glede. Skal vi ikke da gjøre ferske grønnsaker lett tilgjengelig i alles kontorvinduer, rett fra planta?

Gunn-Sølvi Arveschoug, seksjonsleder innkjøp ved OsloMet.

Å legge om til mer bærekraftige innkjøp er en dugnad hele universitetet må være med på, sier hun.

– En av tankene bak dette dyrkeprosjektet, var at ideen om et mer bærekraftig matsystem kunne modnes i takt med tomatene og agurkene, avslutter Arveschoug.

Grønt OsloMet, i regi av eiendomsavdelingen, planlegger også et større arrangement i forbindelse med Bærekraftsukene til høsten.

Foto: Dan Gold / Unsplash