Seminar: Latin-Amerika i flammer

MEKK-medlem Ingrid Fades var med på et seminar om den aktuelle situasjonen i Latin-Amerika organisert av Studentforeningen Inter tirsdag 21. januar ved Nord universitet i Bodø.
Voldsomme protester og gateslag mellom demonstranter og styresmakter har preget landene i Latin-Amerika den senere tid.

​Stabiliteten man lenge assosierte med Latin-Amerika ser dermed ut til å ha raknet. Hendelser i land som Nicaragua, Honduras, Venezuela, Ecuador, Chile og Bolivia vitner om at tilliten til de demokratiske institusjonene og politikere er nærmest ikke-eksisterende, og at militæret blir stadig oftere involvert. Hva er årsaken til denne utviklingen, og hva kan vi forvente at vil skje i Latin-Amerika i årene som kommer?

Fadnes snakket om feminister og urfolk som den nye (og historisk) protestbevegelsen i Latin-Amerika og den manglende mediedekningen av store demonstrasjoner og møteplasser ogrganisert av kvinner og urfolk de siste fem årene.

Link til programmet

Link til opptak