Yan Hoffmann: – Å være tillitsvalgt er bra for å utvide horisonten

foto av Yan Hoffmann med teksten: - Å være tillitsvalgt er bra for å utvide horisonten

Bli kjent med NTLs plasstillitsvalgte på OsloMet! Yan Hoffmann er tillitsvalgt på Fakultet for samfunnsvitenskap.

Hvorfor valgte du å bli tillitsvalgt for NTL?

Jeg ønsket å bidra positivt til gode arbeidsforhold og rettferdig behandling for alle medarbeidere. Dessuten ønsket jeg å lære mer om hvordan beslutninger blir fattet og om organisasjonen vår generelt. Å være tillitsvalgt er bra for å utvide horisonten og heve blikket litt.

Hvilke saker synes du er viktig å jobbe for?

Det er mye som er viktig å jobbe for: Best tenkelige arbeidsforhold for alle ansatte! Lik lønn for likt arbeid og at alle har rett til en rimelig lønnsutvikling. Medbestemmelse for de ansatte, at ledelsen involverer og hører på de ansatte. Et godt og inkluderende arbeidsmiljø med takhøyde og gjensidig tillit mellom ledelse og medarbeidere. En tillitsreform, i motsetning til «new public management»-trenden som dessverre har fått godt fotfeste i det meste av offentlig virksomhet.

Hva blir viktig i 2021?

I 2021 er det campusprogrammet (dvs. arealfortetning) som er klart viktigst for meg. Dette ser ut til å bli den mest gjennomgripende endringen vi har opplevd på universitetet så langt, og det vil påvirke arbeidssituasjonen for de aller fleste av oss. Her er det svært viktig at ledelsen hører på de ansatte og at vi får være med på de beslutningene som tas.

Spesielt bekymret er jeg for mine medarbeidere i administrasjonen på SAM. Så langt ser det ut til at ledelsen tenker seg at det først og fremst er administrasjonen som skal bære belastningene som følge av arealfortetningen som kommer (dvs. flyttes fra cellekontor til ulike felles kontorløsninger).

Her er det viktig at alle ansatte, ikke bare vi som er tillitsvalgte, engasjerer seg og sender tydelige signaler til ledelsen!

Hvorfor mener du flere burde velge NTL?

Alle som mottar lønn bør organisere seg, da stiller man sterkere om man ønsker å sikre gode arbeidsforhold, dessuten er det en fordel med tanke på lønnsutvikling.

Reelle endringer kan bare skje om man framsetter krav kollektivt, fagbevegelsens historie viser at det går an å påvirke samfunnsutviklingen i positiv retning.

NTL er en organisasjon som jobber både lokalt og globalt med et spesielt fokus på rettferdig fordeling og solidaritet. Videre er NTL (den eneste) foreningen som søker å organisere alle stillingskategorier – teknisk personale, administrasjon, studenter og vitenskapelig ansatte.