Internt seminar 07.09.21

Internt seminar for forskergruppen Barneliv og profesjonsutøvelse

7.september 2021 kl. 13-15

Sted: P-46 – Clara Holst hus – KK-lounge

Foreløpig program:

1. Velkommen! Kort statusrapport for gruppa.
    (En særskilt velkomst til stipendiat Kristina Axelsen Ivarsson!)
  2. Anne presenterer planer for høsten og neste år.
  3. Presentasjon av et pågående prosjekt om barnehagelærere med master som jobber i barnehage. Solveig Østrem og Olav Kasin
  4. Profesjonsbegrepet – hva legger vi i dette? Innledning til debatt v/ Solveig Østrem og Olav Kasin
  5. Jens Birch fra GLU og medlem av et av de andre «fremragende» miljøene på LUI, innleder til diskusjon om «Nevropedagogikk» med spørsmålet: Vil pedagogikken havne der psykologien har havnet: et skifte fra (kognitiv) psykologi til (kognitiv) nevropsykologi. De områdene av pedagogikken jeg diskuterer er nærmest knyttet til pedagogisk psykologi, først og fremst læring, oppmerksomhet og hukommelse. Andre relevante områder er identitet, emosjoner og motivasjon. Bokprosjektet er en type vitenskapsfilosofisk drøfting av press fra naturvitenskap/nevrovitenskap mot psykologi og pedagogikk.
  6. Oppsummering