Barnelivsfrokost med Mona Sandbæk: Barnefattigdom eller barn i fattige familier?

Fyrhuset
26. april 2023 kl. 8.30–9.30

Har barn krav på familiepolitiske tiltak? Mona Sandbæk retter i dette innlegget søkelyset mot hvordan Norge ivaretar barns rett til en adekvat levestandard, jf. barnekonvensjonen artikkel 27. Hun diskuterer spørsmålet i lys av menneskerettighetskonvensjoner, barnekonvensjonen og Europarådets og EUs anbefalinger til medlemslandene, og med særlig vekt på barn i familier med lav inntekt og barn i familier i kontakt med barneverntjenesten. Innlegget bygger blant annet på COST-prosjektet EUROFAM som har som målsetting å fremme barns rettigheter og familiers velferd i europeisk familiepolitikk og praksis.

Mona Sandbæk er professor emeritus i sosialt arbeid ved Institutt for sosialfag ved OsloMet. Hun medforfatter av rapporten The conceptulisation and delivery of family policy and support in Europe.