Barnelivsfrokost med Anne Greve og Knut Olav Kristensen: Sammen i lek

Velkommen til Barnelivsfrokost med Anne Greve og Knut Olav Kristensen på Fyrhuset 15.februar 2024 kl. 8.30-9.30.

Anne Greve og Knut Olav Kristensen tar på dette frokostmøtet utgangspunkt i et mangeårig forskningsprosjekt om læreres deltakelse i barns dramatiske lek i barnehage og skole. Sammen med daværende barnehagelærer, nå stipendiat, Eilen Bergvik ga de i 2023 ut boka Sammen i lek. I boka utfordrer de forståelsen av at lek kun er noe som hører barna og barndommen til. Forfatterne viser at dersom lærere i barnehage og skole blir med i barns lek uten et annet mål enn å skulle leke, kan leken fortsette. Lærere kan delta i lek på måter som inspirerer til mer lek. Men dette er ikke lett. Studien Greve og Kristensen tar utgangspunkt i, synliggjør også mange dilemmaer og utfordringer som lærere står overfor når de skal delta i lek med barn. I innlegget snakker de også om hvordan denne kunnskapen også kan ha overføringsverdi til andre fagområder som sosialt arbeid og helse.

Anne Greve er barnehagelærer og professor i barnehagepedagogikk ved barnehagelærerutdanningen på OsloMet, og leder av forskningsmiljøet Barneliv og profesjonsutøvelse.

Knut Olav Kristensen er barnehagelærer og universitetslektor i drama og teater ved barnehagelærerutdanningen på OsloMet. Han har i en årrekke vært opptatt av barns dramatiske lek som et estetisk uttrykk og hvordan den kan verdsettes og få livsrom i barnehagens hverdag.