Gjesteblogg Internasjonalisering Praksis Utveksling

Praksis i India

Å få muligheten til å utføre siste praksisperiode i India ved Manipal Universitet er utrolig spennende og veldig lærerikt. Hele Manipal er et eneste stort campusområde med studenter fra alle steder i India og mange andre land. Ergoterapiutdannelsen er her på 4 ½ år og gjennom hele utdannelsen har studentene halve dager teoretisk undervisning og […]

2015-01-12 08.06.00-1

Å få muligheten til å utføre siste praksisperiode i India ved Manipal Universitet er utrolig spennende og veldig lærerikt. Hele Manipal er et eneste stort campusområde med studenter fra alle steder i India og mange andre land. Ergoterapiutdannelsen er her på 4 ½ år og gjennom hele utdannelsen har studentene halve dager teoretisk undervisning og halve dager utplassering i klinikken. Tilknyttet universitetet finnes sykehus med de aller fleste avdelinger.

2015-01-09 11.01.23

Ergoterapiavdelingene finnes innen pediatri, psykiatri, nevrologisk rehabilitering og avdeling for ortopedi / håndrehabilitering. Ettersom at jeg i utgangspunktet ønsket meg praksis ved Manipal Universitet på grunn av deres kompetanse innen håndrehabilitering visste jeg at jeg ønsket å være mine 10 uker på ortopedisk avdeling.

2015-01-09 10.45.20

Nå er jeg inne i tredje uken her og angrer ikke ett sekund på det. Det er utrolig lærerikt og utfordrende! Pasientene er stort sett innlagt en uke og kommer daglig innom for å få håndterapi, aktivitetstrening, ortoser, fortløpende kartlegging, evaluering og planlegging for oppfølging etter utskrivelse. Det er et høyt tempo og stor pågang, det trygge er at jeg hele tiden har bachelorstudenter, masterstudenter og lærere rundt meg. Alle som underviser ved utdannelsen har nemlig doble roller, slik at det er de samme som holder forelesninger som jobber og veileder i klinikken.

Jeg har blitt godt kjent med en kollega som snart er ferdig med sitt andre år av hennes master i håndrehabilitering og hun har tatt meg med litt rundt Manipal. Det finnes masse fint å se når man får tid til det, enn så lenge har jeg besøkt Malpe Beach og har store planer om å ta en tur til Agumbe, der man kommer litt opp i fjellene og kan se noen fantastiske fosser.

2015-01-23 13.23.14

Praksis i India er en kjempemulighet til å lære mye spennende faglig og masse om kulturelle forskjeller, fra organisering av velferdssystem til aktivitet og deltakelse.

Hilsen Marte Baklund Størseth

Ett svar til “Praksis i India”

Hei Marte,
Veldig godt å høre at du har det bra og lærer masse.
Kjekt å følge deg i dine opplevelser. Lykke til videre, både med læringen og India