Bruk stemmeretten

Mandag 14. september er det kommune- og fylkestingsvalg. Da kan du være med å bestemme hvordan ditt lokalsamfunn skal styres de neste fire årene. Vi vil ha kommuner som stiller opp for barn, unge og eldre. Stem på partier som spiller på lag med arbeidstakerne. Din stemme teller!

Gi din stemme til partier som stiller opp:

For fellesskap mot privatisering: Partiene på høyresiden har åpnet for flere private skoler og vil ha flere kommersielle selskaper inn i helsesektoren ved å åpne for fritt behandlingsvalg. LO mener fellesskapets penger skal gå til helse, barnehager, skole, eldreomsorg, kultur- og fritidstilbud, ikke til større ulikheter i tjenestetilbudet og utbytte til private.

For heltid og faste ansettelser: Mange arbeidstakere jobber deltid. Vi vil skape heltidskulturer også på kvinnerike arbeidsplasser, som for eksempel innenfor helse og omsorg. Midlertidige ansettelser betyr mer løsarbeid og mer useriøsitet i arbeidslivet. Mange kommuner har vedtatt ikke å benytte den nye muligheten til å ansette midlertidig.

For et seriøst arbeidsliv: Det offentlige står for rundt 40 prosent av alle investeringer i bygg og anlegg. En betydelig del av dette er kommunene. Ved å stille tydelige krav om lønns- og arbeidsvilkår kan kommunen bidra til å redusere omfanget av useriøsitet og sosial dumping i bygg og anleggsbransjen. Målet må være at ingen useriøse bedrifter skal vinne anbud som offentlig sektor lyser ut. Da trenger vi bevisste politikere.

Mot søndagsåpne butikker: Regjeringen ønsker å åpne for søndagsåpne butikker. LO sier nei til å gjøre søndagen til en vanlig arbeidsdag, fordi det vil gjøre det vanskeligere for tusenvis av familier å få fritid sammen.

Kommunen er landets største arbeidsgiver. Trygge ansatte i hele, faste stillinger og med anstendige lønns- og arbeidsvilkår er viktig for kvaliteten på tjenestene, og kan sette standarden for andre virksomheter. Derfor betyr det noe hvem som styrer i din kommune.

Sjekk hva partiene mener om politiske saker som er viktig for deg!

Bruk stemmeretten! Godt valg!