Den norske modellen vs. HR

Grafisk illustrasjon. HR - lang rekke menn, en plukket ut. .Blå bakgrunn

Norsk arbeidslivsforum inviterer til temamøte torsdag 10. desember kl. 14.45 – 16.45: Den norske modellen vs. HR.

Sted: Stensberggata 26, 1. etg. Arbeidsforskningsinstituttet, Høgskolen i Oslo og Akershus

Nye metoder og verktøy i Human Resource Management preger stadig flere norske arbeidsplasser. Spekteret er stort – fra resultatmåling og karakterer på arbeidstakere i HR, til institusjonaliserte samarbeidsformer i tråd med Den norske modellen. Hvordan virker HR inn på arbeidsrelasjoner og samarbeidsformer? Blir virksomhetene mer effektive med HR-regimer?

Fagforeningen Lederne, som organiserer mellomledere og teknisk personale, presenterte nylig sitt Ledelsesbarometer, som peker mot et tøffere klima i arbeidslivet, hvor tillitsvalgte og ansatte får mindre innflytelse og i økende grad overstyres av ledelsen.

• Forsker Eivind Falkum ved Arbeidsforskningsinstituttet presenterer resultater fra Ledelsesbarometeret.
  • Even Bolstad, leder for HR Norge, vil presentere et kritisk syn på undersøkelsen og redegjøre for hvilke trender som preger ledelse og HR i Norge og internasjonalt i dag.

Møteleder: Rolf Utgård, leder i Norsk Arbeidslivsforum

Påmelding: Christina Lindskog Christina.Lindskog@afi.hioa.no