Lunsjmøte: Et faglig kvinneprosjekt i Palestina

Deltakere på kurset Making Women Visible i Palestina

I mars 2019 ble kurset Making Women Visible gjennomført i Palestina for andre gang. NTL ved OsloMet og NTLs landsforening for universiteter og høgskoler støttet prosjektet.

Anka Ødegaardshaugen og Marja Lundell vil fortelle fra turen og gjennomføringen av kurset. Making Women Visible bygger faglig kvinnesolidaritet over landegrenser og bidrar til en sterkere faglig kvinneorganisering i Palestina.

Tid: 3. juni fra 11.30-12.30
Sted:
kommer

Bakgrunn

Palestinakomiteens Faglige Utvalgs (FU) studietur i 2017 (som NTL OsloMet deltok på) resulterte i et ønske om å gjøre noe for, og med, kvinner de møtte på besøk hos fagforeninga New Unions (NU) i byen Tulkarem på Vestbredden. I mars 2018 ble første kurs gjennomført i samarbeid med New Unions i Tulkarem. Prosjektet var så vellykka at i mars 2019 ble kurset gjennomført for andre gang.

Om kurset

Kurset gjennomføres over 3-4 dager i Palestina og består av praktiske øvelser i å holde innledninger, planlegge og lede møter og aksjoner, organisere motstand mot hersketeknikker, jobbe med egne utfordringer. Det er også innledninger om historia til den Palestinske og den norske kvinnelige fagbevegelsen og om rettigheter i arbeidslivet.

New Unions har meldt at prosjektet bidrar til at flere kvinner organiserer seg og vil være med på kurs. Kvinnene som har deltatt på kurset, har gitt tilbakemeldinger om at de har organisert motstanden sin, de støtter hverandre, er blitt bedre forhandlere, og tar oftere ordet i forsamlinger og på møter.

Fra kurset Making Women Visible i Palestina. Kvinne på talerstolen.