NTL-dagene 2023: Kampen mot fascismen før og nå

Jonas Bals

NTL ved OsloMet inviterer til åpent lunsjmøte den 6. september fra 11.30-12.30 i Pilestredet 46.

NTL arrangerer hvert år NTL-dager for å vise fram fagforeninga vår for ansatte og studenter på OsloMet og sette søkelyset på saker vi jobber med. Møtet er åpent for alle, så ta gjerne med deg noen!

PS! Husk at NTL også organiserer studenter, det koster kun kr 250 for hele studietiden (opp til 5 år), inkludert innboforsikring!

Kampen mot fascismen før og nå

Jonas Bals er rådgiver i LO og forfatter. I september er han aktuell med boka Våre kamper. Mot rasisme og fascisme 1865-1940.

Hvorfor ble aldri fascismen en stor kraft i Norge, slik den ble i mange andre land? Hva gjorde norske antifascister, og hvem var de?

Jonas Bals har sett på de unge arbeiderne og innvandrerungdommene som organiserte seg mot Nasjonal Samling og andre fascister i mellomkrigstida, og setter dem inn i en historisk kontekst.

Hvor kom fascismen fra, og hvorfor seiret den i land etter land? Er det noe å lære for vår egen tid, når fascismen og andre høyreautoritære trusler igjen rører på seg?

Tid: 6. september 2023, kl. 11:30–12:30
Sted:  Pilestredet 46, 1. etasje PA 128 (Apollon)
Servering: kaffe og bolle
Arrangør: Norsk Tjenestemannslag (NTL) ved OsloMet

Velkommen!

Stands

I løpet av NTL-dagene kommer vi til å stå på stands rundt om kring på campus. Kom og si hei!

Foto: Jonas Bals (privat foto)