Far og sønn ser ut av vindu mot blokkleilighet

Boforhold og utdanning – har det noe å si?

En ny artikkel undersøker sammenhengen mellom boforhold og utdanning. Har det noe å si om barn vokser opp i eid eller leid bolig?

I artikkelen Childhood Housing Tenure and Young Adult Educational Outcomes undersøker Kristin Aarland og kollegaer hvilken rolle barndommens boforhold, og spesielt boligeie, spiller for unge voksnes utdanningsutfall.

Ved hjelp av norske registerdata sammenligner de fullføring av videregående opplæring og oppstart på høyere utdanning  for helsøsken som har bodd ulik tid i eid bolig gjennom oppveksten.

Forskerne finner at lengre botid i eid bolig gir en positiv og signifikant effekt på begge utdanningsutfallene: ett ekstra år i eid bolig tilsvarer 1,4 prosentpoengs høyere sannsynlighet for å fullføre videregående opplæring innen det året man fyller 21 år, og 1,7 prosentpoengs høyere sannsynlighet for å starte på høyere utdanning innen det året man fyller 20 år.

Dette kan virke beskjedent, men over tid vil effekten bli nokså stor. Resultatene viser f.eks. at seks flere barndomsår i eid bolig omtrent tilsvarer kjønnsforskjellen mellom jenter og gutter i fullføring av videregående opplæring.

Kilde

Aarland, K., Santiago, A.M., Galster, G.C. & Nordvik, V. (2021): Childhood Housing Tenure and Young Adult Educational Outcomes: Evidence from Sibling Comparisons in Norway. Journal of Housing Economics (sciencedirect.com)