BOVEL-seminar i Bodø

Boligsosiale spørsmål i Nord-Norge var ett av temaene som ble diskutert på seminar i Bodø 23. februar.

Seminaret var i regi av partnerinstitusjonene Nordlandsforskning og Nord Universitet. Formålet var å informere om BOVEL-samarbeidet, samt diskutere veien videre for forskningen og utdanningene knyttet til boligsosiale spørsmål i Norge og Nord-Norge i vid forstand.

På seminaret presenterte senterleder Jardar Sørvoll BOVELs forskningsprogram for perioden 2022 til 2024, og gjorde særskilt rede for senterets kartlegging av den kommunale boligsektoren over hele landet.

Denne kartleggingen vil også omfatte casestudier av kommuner i Nordland, noe som er viktig for at undersøkelsen skal kunne speile bredden av utfordringer i den kommunale boligsektoren i by og bygd.

Etter lunsj presenterte BOVEL-forsker Trond Bliksvær boligforskningen på Nordlandsforskning og Nord Universitet, mens BOVEL-forsker Asgeir Solstad presenterte utdanningstilbudet i boligsosialt arbeid ved Nord Universitet.

Siste del av seminaret var det en diskusjons- og innspillsrunde med representasjon fra blant annet Statsforvalteren og Meløy kommune.

Toppfoto: Asgeir Solstad (Nord Universitet), Jardar Sørvoll (BOVEL-leder) og Trond Bliksvær (Nordlandsforskning).