Barnehage i krisetid

For å hindre spredning av covid-19 besluttet norske myndigheter at barnehager og skoler skulle holde stengt fra og med 13. mars 2020. Da barnehagene åpnet igjen fem uker senere, ble strenge smitteverntiltak gjort gjeldende, og det ble en spesiell tid for barna, foreldrene og de barnehageansatte.

Formålet med denne studien er å få kunnskap om barnehagenes arbeid gjennom koronakrisen, med vekt på hvordan smitteverntiltakene påvirket barnehagens organisering og pedagogiske arbeid, og hvordan barnehageansatte erfarte den ekstraordinære situasjonen.

Forskningsspørsmålene det søkes svar på, er:

• Hvordan beskriver barnehageansatte barnehagens hverdag de første ukene etter at barnehagene ble åpnet igjen 20. april?
  • Hvordan drives barnehagens pedagogiske arbeid under de ekstraordinære vilkårene koronakrisen gir?

For å få innsikt i de ansattes erfaringer og refleksjoner mens de sto midt oppi situasjonen, ble styrere og barnehagelærere i fem barnehager invitert til å skrive «dagboksnotater» fra den aktuelle perioden. Til sammen 26 barnehageansatte har deltatt i studien. Resultatene fra undersøkelsen vil bli publisert i løpet av 2022.

Prosjektansvarlig: Solveig Østrem