Barnehagefaglig master i praksis (BaMaP)

Prosjektleder ved OsloMet: Solveig Østrem

Deltakere: Jan Jaap Rothuizen, VIA University College, Århus, Danmark; Sisse Due, VIA University College, Århus, Danmark; Mari Pettersvold, Universitetet i Sørøst Norge; Solveig Nordtømme, Universitetet i Sørøst Norge; Olav Kasin, OsloMet; Anne Greve, OsloMet.

Formål: Målet med prosjektet er å utvide kunnskapen om hvordan barnehagelærere med barnehagefaglig masterutdanning erfarer at deres kompetanse blir anvendt, og hvordan det legges til rette for at kompetansen kommer barnehagen til gode. Det er også en intensjon å få innsikt i hvordan akademisk kunnskap fortolkes, møtes og gis muligheter i sektoren. Det er videre interessant hva som defineres som overordnede oppgaver som krever mer oversikt og kompetanse, hvilke oppgaver som velges, med hvilke begrunnelser og hvordan ulike faglige problemstillinger i barnehagehverdagen utformes og løses.

Prosjektstart: 2019.

Presentasjoner på konferanser:

6.5.2021:The fifth research and network Seminar on Quality and Management in ECEC Centres – Between Policy and Praxis. Webinar.

Mari Pettersvold, Jan Jaap Rothuizen, Solveig Østrem (red.) (2023) Akademisk kunnskap og pedagogisk faglighet i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk https://doi.org/10.23865/noasp.55