Læreres deltakelse i dramatisk lek i barnehagen

Prosjektleder: Anne Greve, OsloMet

Deltakere: Knut Olav Kristensen, OsloMet; Eilen Bergvik, barnehage

Formål: Målet med prosjektet er å få kunnskap om hvordan barn og lærere i barnehage og skole opplever å delta i lek. Vi ønsker å finne ut mer om hvordan læreres deltakelse i barns lek kan bidra til mer lek.

Metode: Metodisk har vi vært inspirert av mosaikktilnærmingen utviklet av Alison Clark og Peter Moss, og utforsket ulike måter å få kunnskap om og erfaringer og meninger fra barn og lærere i barnehager og skoler. Vi har observert og intervjuet barn og lærere om erfaringer med å delta i dramatisk lek, vi har selv deltatt i barns lek og vi har blitt observert av lærere mens vi har lekt med barna. Vi finner at det tilsynelatende er andre forhold enn alder, kjønn, etnisitet og sosial bakgrunn som spiller inn med hensyn til å delta i leken på måter som fører til mer lek. Evne til improvisasjon synes å være en viktig faktor. Det handler om å kunne være til stede i øyeblikket, å være åpen for det ukjente og å kunne gå inn i kommunikasjon med en «ja, og…» holdning til medlekere.

Presentasjoner på konferanser:

Greve, A. og Kristensen, K. O. (2015). Dramatic play culture in a Norwegian kindergarten. Aesthetics and children with special needs – an interdisciplinary approach. Høgskolen i Oslo og Akershus. 15.april 2015.

Greve, A. og Kristensen, K. O. (2016). Når det muliges rom møter det fysiske rommet. Rommets betydning for dramatisk lek i små grupper. Barn på tvers. Høgskolen i Oslo og Akershus. 8.januar 2016.

Greve, A., Kristensen, K.O. og Bergvik, E. (2021). Challenges, dilemmas and magic moments. Teachers´ participation in dramatic play, IX Conference on Childhood Studies. On-line, Tampere University, 10.-12.5.2021.

Kristensen, K. O. og Greve, A. (2019). Dramatisk lek i lys av FNs barnekonvensjon. Institutt for barnehagelærerutdanningen OsloMet og OMEP Norge. FNs barnekonvensjon 30 år. 20.november 2019.

Wolf, K.D., Greve, A. og Kristensen, K.O. (2017).But don´t think that we are only playing. ICCP conference, Vilnius, 15.-17.juni 2017.

Greve, A. (2022). Inspire to more play? Teatchers´ participation in dramatic play (keynote). 30th EECERA conference, Glasgow, 23.-26.8. 2022

Publikasjoner:

Greve, A. & Kristensen, K.O. (2015). Lek i det muliges rom. I: A. Greve, L. Pedersen & H. G. Sviggum (red.) Faglighet i barnehagen (141-163). Bergen: Fagbokforlaget.

Greve, A. & Kristensen, K. O. (2018). Når det fiktive stedet møter det fysiske rommet – rommets betydning for dramatisk lek. I: S. Seim & O.K. Sæter (red.) Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet (s. 161-176). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Greve, A. & Kristensen, K.O. & Wolf, K.D. (2018). Lekens status og vilkår i barnehagen. I: S. Østrem (red.) Barnehagen som samfunnsinstitusjon (s. 86-105). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Kristensen, K. O. & Greve, A. (2018). Dramatic play – Modelling teachers´ interactions in kindergartens. In: T. Haugen & K. I. Skjerdingstad (eds). Children and young people, aesthetics and special needs. An interdisciplinary approach (pp. 289-306). Oslo: Vidarforlaget AS.

Greve, A., Bergvik, E. & Kristensen, K. O. (2023). Sammen i lek. Bergen: Fagbokforlaget.