Boklansering: «Hjernen og barnevernet» av Per Lorentzen

Tid: torsdag 5. mai kl. 13–15
Sted: PA110 – Athene 2, Karen Grude Kohts auditorium, Clara Holst hus, Pilestredet 46

Hjertelig velkommen til boklansering torsdag 5. mai på OsloMet!

I boka Hjernen og barnevernet. En kritisk drøfting (universitetsforlaget) problematiserer Per Lorentzen hjerneforskningens posisjon i nyere faglitteratur på barnevernsfeltet. Boka viser blant annet hvordan søkelyset på barnehjernen fører til et perspektiv på barndom og på foreldrerollen hvor et sårbarhets- og risikoperspektiv dominerer. Når barns oppvekstsvilkår individualiseres, avledes oppmerksomheten fra materielle betingelser som fattigdom og sosial ulikhet.

Diskusjonene boka reiser er relevante også for andre barnerettede praksisfelt.

På seminaret blir boka kommentert av hjerneforsker Per Brodal og det åpnes for kommentarer og spørsmål fra salen.

Per Lorentzen er psykolog og underviser ved barnevernspedagogutdanningen ved OsloMet. Han har utgitt flere fagbøker som problematiserer nye trender i barnevernsfeltet. Seminaret er et samarbeid mellom den tverrfakultære forskningsgruppa Childlife – Barneliv og profesjonsutøvelse og faggruppa Profesjonskvalifisering og profesjonsutøvelse i barnevern og sosialt arbeid.

• 13.00: Småprat og lett bevertning før vi starter
  • 13.15: Velkommen, ved professor Oddbjørg Skjær Ulvik og faggruppeleder Hans Wiggo Kristiansen
  • 13.20: Førstelektor Per Lorentzen presenterer noen sentrale poeng fra boka
  • 13.45: Kommentar ved professor emeritus Per Brodal, Universitetet i Oslo
  • 14.00: Pause
  • 14.15: Diskusjon og spørsmål til Per Lorentzen og Per Brodal
  • Bokseminaret avsluttes ca. klokka 15.00.

Seminaret er gratis og åpent for alle! Av hensyn til kaffe- og matservering må vi be om at du melder deg på innen 25 april.