Barnelivsfrokost med Pernille Juhl

Foreldreskap i forandring

på Fyrhuset
9. mars kl. 8.30–9.30

Presentasjonen tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt om hvordan politiske ambisjoner om tidlig innsats endrer betingelsene for foreldreskap og familieliv. Danske barnehager har nylig fått i oppgave å understøtte foreldre i å fremme de yngste barnas læring i hjemmet – eller i «hjemmelæringsmiljøet». Juhl diskuterer hva dette kan bety for foreldreskap og familieliv og for samarbeidet mellom familien og barnehagen.

Pernille Juhl er lektor i psykologi på Roskilde Universitet. I sin forskning er hun opptatt av hvordan intervensjoner som har til hensikt å bekjempe ulikhet, ofte har utilsiktede konsekvenser og til og med kan forsterke ulikhet. Hun er opptatt av å forstå hvordan politiske agendaer om tidlig intervensjon får ulik betydning for ulike familier. Blant Juhls publikasjoner denne tematikken er artikkelen «Tillid i forældresamarbejdet i kontrollens skygge» i Dansk Pædagogisk Tidsskrift.