Tett på profesjonsutøveres daglige innsats for å fremme livskvalitet hos barn og unge

Barn og unges liv er tett sammenvevd med velferdstjenestene og dermed også med profesjonsutøverne i disse tjenestene. Med dette prosjektet går vi tett på profesjonsutøvere og deres hverdag for å utvikle kunnskap om deres daglige innsats for å fremme livskvalitet hos barn og unge. Prosjektet springer ut av forskningsnettverket Barneliv og profesjonsutøvelse der en sentral tanke er at tjenester som helsestasjon, barnehage, skole, barnevern møter det samme barnet, og at forskning på og utvikling av tjenestene må ha dette for øye.

Formålet med dette prosjektet er å gjøre et grunnlagsarbeid for forsknings- og utviklingsarbeid på tvers av tjenester som møter barn og unge. Profesjonsutøvere i ulike tjenester skal intervjues med et felles design for intervjuguiden, slik at dataene vil kunne brukes til komparative analyser på tvers av tjenester.

I alle intervjuene skal det spørres detaljert om konkrete hendelser i profesjonsutøverens arbeid. Dette er i tråd med prinsippene til livsformsintervjuet, opprinnelig utviklet av Hanne Haavind og Agnes Andenæs for forskning på foreldres omsorg for barn. I slike intervjuer fungerer tid som organiserende prinsipp, ved at man spør detaljert om et avgrenset hendelsesforløp. Våre intervjuer med profesjonsutøvere vil være todelt: En del om arbeidsdagen i går, og en del om et hendelsesløp knyttet til arbeidet med å skape livskvalitet for et barn eller en ungdom. Vi vil prøve ut metoden i barnehage, skole, helsestasjon, skolehelsetjeneste og barnevernstjeneste.

Tett på profesjonsutøveres daglige innsats for å fremme livskvalitet hos barn og unge er et pilotprosjekt. Prosjektet er avgrenset til utvikling av metodekompetanse gjennom utprøving av intervjuguider gjennom et begrenset antall intervjuer (4–5 intervjuer innen hver profesjon), samt forsøksvise analyser. På denne måten vil vi høste erfaringer og legge grunnlag for et bredere anlagt prosjekt. På sikt ser vi for oss at det vil være mulig å etablere en database som kan brukes av forskere og studenter ved OsloMet, og som kan legge grunnlag for longitudinell forskning. Et etablert felles forskningsdesign kan styrke muligheten for samarbeid med relevante tjenester, og forskere i inn- og utland.

Prosjektstart: 1. januar 2025

Prosjektslutt: 31. desember 2025

Prosjektleder: Anita Sundnes

Prosjektgruppe: Runa Kalleson, Solveig Østrem, Beate Kristin Leirpoll, Marie Louise Seeberg