Fagdagane i bunad og folkedrakt

12.-13. september 2022 på Fagernes

Fagdagane i bunad og folkedrakt finner veien tilbake til Fagernes 12. og 13. september 2022. Årets tema er Tekstil, Rekonstruksjon, Bærekraft. Gjennom foredrag og innlegg ønsker vi å undersøke: Hvordan er bunaden mer bærekraftig enn andre klær i garderoben?

Det er en glede å kunne ønske velkommen til to dager med inspirasjon, interessante foredrag, kurs og festmiddag. Det faglige står i høysetet på fagdagane, men det gjør også det sosiale samværet. Fagdagane er for alle som jobber med, eller er interessert i folkedrakt og bunad.

Mandag 12. september

12.00 Lunsj
13.00 Velkommen
13.10 Lise Skoug Obel: Rekonstruksjon av historiske stoff
13.50 Varemesse
15.20 Speaker Corner x 3
16.20–17.00 Helga Reidun Bergebakken Næsset, Norsk Folkedraktforums hodeplaggprosjekt: Er hodeplagg til bunaden viktig?
18.00 Festmiddag

Tirsdag 13. september

09.00 Utdanning: Hjerleid, og Irene Bakke ved Edvard Munch videregående skole
09.40 Spørsmål
09.50 Kathrine Gregersen, Vestagder Husflid / Norges Husflidslag: «Fiks det!»
10.30 Ingunn Grimstad Klepp og Tone Tobiassen: «Politiske strategier for bærekraft sett med stakken på»
11.20 Politikersamtale om bunad, tekstil og bærekraft, med rom for diskusjon /spørsmål
12.20 Lunsj

Fagdagane er et samarbeid mellom Norges Husflidslag, Noregs Ungdomslag, Studieforbundet kultur og tradisjon, Norsk Folkedraktforum, og Norsk institutt for bunad og folkedrakt. Fagdagane er for alle som jobber med, eller er interessert i folkedrakt og bunad.

Klikk her for mer informasjon og påmelding (husfliden.no).