Forbruk og avfallsproduksjon: Fokus på problemløsning i Wasted Textiles

Webinar fredag 23. februar kl 8:30-9:30

I februar er tekstilfloken tema i Avfallsforsks fredagswebinarer. Under de tre foregående webinarene har vi fokusert på utfordringer knyttet til eksport, løsninger for innsamling og teknologiske nyvinninger innen sortering og gjenvinning. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at det enorme forbruket er den store stygge ulven. Hvordan skal vi redusere forbruket og sikre avfallsreduksjon? Er nye forretningsmodeller veien å gå? Dette webinaret arrangeres i samarbeid med forskningsprosjektet Wasted Textiles.

Program:

8:30-8:35 Anna Fagerheim Rådgiver, Avfall Norge, ønsker velkommen

8:35-8:50 The present and future of circular business models in fashion
Foredragsholder: Kerli Kant Hvass, Sustainability and circular economic advisor, developer and lecturer, Aalborg university and Revaluate. (Foredraget vil være på engelsk)

8:50-9:05 Hvordan ser innsamlerne for seg et fremtidig avfallssystem for tekstiler
Foredragsholder: Kristin Hareide, direktør miljø, FRETEX Miljø as

9:05-9:20 Lys in tunnelen?
Foredragsholder: Ingun Grimstad Klepp, professor i klær og bærekraft, Forebrukerforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet.

9:20-9:30 Spørsmål

Meld deg på her.