I 1935 startet Norges første utdanning for småbarnspedagogikk ved Barnevernsakademiet i Oslo. Utdanningen la grunnlaget for dagens barnehagelærerutdanning ved OsloMet, og bygde på internasjonal inspirasjon og tett samarbeid med barnehagene. Slik begynte en utdanningsreise som har formet barnehagens rolle i samfunnet gjennom nesten hundre år. Den 90 år lange reisen ble markert med tre dagers markering ved OsloMet. Levende Kulturarv var representert på dag tre av 90-årsmarkeringen. Liv Anna Hagen og Tove Lafton representert prosjektet, og tok tilhørerne gjennom prosjektdesign og foreløpige resultater.
Liv Anna presenterte foreløpige resultater fra en spørreundersøkelse. I en kvantitativ studie har 360 barnehagelærere delt sine erfaringer med å jobbe med musikk i barnehagen. Gjennom en spørreundersøkelse har vi undersøkt deres holdninger, praksis og motivasjon for musikkarbeid, med utgangspunkt i kvalitetsindikatorer fra Gold-MSI og Goban. Studien gir innsikt i hvordan musikkarbeid oppleves og prioriteres, og hvilke faktorer som kan styrke den pedagogiske kvaliteten.

I samarbeid med 14 barnehageavdelinger har vi gjennomført en aksjonsforskningsinspirert studie og utforsket hvordan en sang- og opplevelsesapp virker inn i barnehagens musikkpraksis. Sammen har vi undersøkt om teknologien kan bidra til et rikere musikkarbeid og et utvidet repertoar, og på hvilke måter den kan støtte barnehagelærere i å skape mer varierte og engasjerende musikkopplevelser for barna.

Tove presenterte forskningsspørsmål og hvordan vi har gjennomført aksjonsforskningen. Prosjektet har lagt vekt på at barnehagene tar utgangspunkt i den praksisen de står i nå. De barnehageansatte har forsket på egen praksis. For å sikre helhet og sammenheng så har imidlertid alle deltagerne fått de samme faglige impulsene, som inspirasjon til videre arbeid.