Portrettet: Kristin Reichborn-Kjennerud

Å kjøpe bærekraftig kan bidra til bedre løsninger, uten nødvendigvis å bli dyrere.

Kristin Reichborn-Kjennerud, forsker 2 ved Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet

I offentlig sektor kjøpes det varer og tjenester for om lag 600 milliarder kroner årlig. I det kommende læreverket Kjøp bærekraftig skal kommunene få hjelp til å handle mer bærekraftig. Prosjektleder og ansvarlig redaktør, Kristin, mener tiden er inne for at også offentlige organisasjoner tar sosialt og miljømessig ansvar.

– Det er ofte billigst å kjøpe nytt, mye og i store kvanta. Men som vi alle vet, kan det bli dyrt å kjøpe det billigste» , sier Kristin Reichborn-Kjennerud. Hun leder innovasjonsprosjektet «Kjøp bærekraftig» ved Arbeidsforskningsinstituttet på OsloMet. Målsettingen er å hjelpe kommuner og offentlige organisasjoner med å bruke innkjøp mer strategisk.

– Å kjøpe bærekraftig kan bidra til bedre løsninger, uten nødvendigvis å bli dyrere, understreker hun. Nå blir denne kunnskapen snart åpent tilgjengelig som læreverk på OsloMetX.

Et verktøy for endring

Hvorfor er det viktig å tilgjengeliggjøre kunnskap om bærekraftige innkjøp?

– Fordi jeg tror det kan brukes som et verktøy for et mer bærekraftig samfunn. Offentlige organisasjoner har stor innkjøpsmakt, og slik det er nå legger mange offentlige virksomheter hovedsaklig vekt på pris – og mindre vekt på kvalitet, bruksnytte og bærekraft i innkjøp.

For at innkjøpssystemet skal kunne håndtere det, forenkler vi bærekraftsbegrepet. Det er hemmende, forklarer hun:

– Bærekraft kan i like stor grad handle om å kjøpe fra små, sosialt bærekraftige cateringselskaper, som å sette krav om at alle varer skal leveres med elbil. Det er lett å glemme det sosiale aspektet ved bærekraft. Organisasjoner har en tendens til å velge det som er økonomisk bærekraftig, og som samtidig kan sees som «litt miljøvennlig». Det må vi utfordre.

Hvem håper du tar i bruk læreverket ditt?

– Så mange som mulig, men kanskje først og fremst innkjøpssjefer, kommunale ledere, inkludert næringssjefer og helse- og omsorgssjefer. Jeg ønsker å inspirere til å ta tilbake makten i innkjøp, avslutter Kristin.

Kjøp bærekraftig vil være å finne på OsloMetX i løpet av 2023.

Vil du vite mer om våre læreverk? Les her: Om læreverk på OsloMetX