Open edX konferansen kom hjem til MIT i år. Og jeg, Gabi, var der.
Plattformen ble utviklet i bygg 32 på MIT campus i 2013. Plattformen er stadig i utvikling. Drevet frem av et globalt bruker- og- utviklersamfunn.
På årets Open edX con fikk vi høre at det finnes over 4500 Open edX instanser rundt om i verden, og at dette tallet er økende. Totalt er det over 77 millioner brukere. Det vitner om et økende behov for fleksibiliteten som digital læring muliggjør. EdX grunnlegger Anant Agarwal (bildet) sier at brukerne ser etter relevanse, avkastning og smidigere av- og- påstigning.
Ca 140 deltagere fra hele verden bidro til et spennende og variert program. Personlige favoritter var Open edX Platform Support: Top 10 Issues Which Make Users Cry og Why «About this course» might be a bad way to start. For ikke å snakke om at jeg fikk en personlig mini-workshop i analysevektøyet Cairn med Régis Behmo (som tilfeldigvis har laget Cairn).
CEO i Abstract Technology, Stefania Trabucchi, er en primus motor i Open edX samfunnet. Hun overtalte meg til å bli med i Open edX marketing working group. Selv sitter Stafania også i Open edX’s technical oversight committee.
Bildet er tatt av Adolfo Brandes, Axim Collaborative.
Hva har jeg med meg hjem?
Ny giv, først og fremst. Selv om det norske Open edX miljøet er lite, er det veldig betryggende at det finnes et robust, globalt nettverk bare en direktemelding unna.
Modenhet og bredde er ganske beskrivende for inntrykket jeg sitter igjen med etter konferansen. Det gjøres strukturelle endringer i organiseringen rundt plattformutviklingen. Innholdsprodusenter og læringsdesignere får en stadig større plass rundt bordet. Det gjør at Open edX-visjonen – selv om den er den samme – fremstår mer solid: To democratize education and drive advances in learning.