Hvordan bli TikTok-stjerne i akademia?

Og hvordan skal vi gjøre det? Jo, ved å vie mer oppmerksomhet til nettformidling. Hva skjer når du som fagperson treffer den digitale flaten? (Forhåpentligvis ikke magaplask!)
collage: mobilvideo med hjerte og latter-emoji. Tik-tok logo. Gabi og Ingebjørg.

Vi innrømmer det: Du er utsatt for clickbait. Du får ingen oppskrift på å lykkes med TikTok i akademia. Men les videre likevel!

TikTok er nemlig bildet vi bruker på hvordan OsloMetX ønsker å flytte lærerne nærmere studentene. Altså tette gapet mellom lærer, pensum, svart skjerm – og student. Det betyr ikke at vi ønsker å erstatte de fysiske møtene. Vi vil bare gjøre dem enda bedre.

Ved OsloMetX jobber vi for å øke bevisstheten om fagformidling på nett, slik at det gjør læringskretsløpet rikere, smidigere – og ikke minst engasjerende.

Å lage læreverk er ikke for alle. Men hvem som helst kan ha nytte av dem! På samme måte som hvem som helst kan bruke videoer de finner på YouTube, eller artikler fra open access tildsskrifter. Det er bare å lime inn en lenke i Canvas, det. Eller?

Pakk det inn!

Det har tross alt nettopp vært jul. Men innpakningen er like viktig ellers i året – også når det gjelder undervisningsressurser!

Se for deg en pensumartikkel i ditt emne. Hvordan kan du øke mulighetene for at studentene leser dette? Og hvordan vil du at de skal lese?

Kan mobiltelefonen være løsningen?

Deretter ser du for deg at du plukker opp mobilen og finner den fryktede selfiefunksjonen. Du liker det ikke, men fra en armlengdes avstand bruker du cirka 30 sekunder på å forklare hvorfor akkurat denne artikkelen er nyttig. Kanskje du til og med legger inn et spørsmål – eller en brannfakkel? Så poster du videoen i Canvas eller Blackboard (eller det du bruker for å dele ting med egne studenter).

Dagen etter finner du en video som er superaktuell for temaet. Men istedet for kun å poste lenken, lager du din egen video – som innpakning.

«Hei igjen! Jeg kom over en video som en kollega i Bergen har laget. Der forklares noe vanskelig på en god måte, men det er en teori jeg gjerne vil dra inn. Kan dere tippe hvilken det er? Og har dere lest den pensumboka ennå? Sees på neste samling!»

Tør du?

Med videoen under har vi gått ett steg lenger, nemlig med Snapchat og stemmeforvrengning! Den kunne også blitt lagt i Canvas med overskriften; Pensumboka som irriterer læreren, eller noe i den dur.

Hvis du tør da.

Ferskvarefilm

Denne type film kaller vi ferskvarefilm. Det er noe du lager til akkurat de studentene akkurat det semesteret. Ferskvarefilm hører ikke hjemme i læreverk på OsloMetX. De er derimot perfekte for å pakke inn læreverkene våre på den måten du synes blir best for dine studenter.

For gjør du deg flid med innpakningen, kan det blir mange digitale gavepakker i det nye året.

La det være målet som helliger (TikTok)middelet.

Godt nyttår.