

Det amerikanske magasinet Variety leverte i august noen interessante tall: Det viser seg at YouTube-brukere sparer svimlende 900 år på å spille av videoene ved høyere hastighet. Og fordi studentenes medievaner stadig flettes tettere med deres studievaner, er det verdt å legge merke til. Nå gjetter vi at du velger én av disse retningene:
- Wow! Bare å gønne på, det?
- Herregud, nå må vi ROE NED.
Gru og Svampebob tilhører begge siste kategori. I dette tilfellet er de også tilfeldigvis ledere ved en stor, norsk utdanningsinstitusjon vi kjenner godt. For nøkkelpersoner innenfor digital transformasjon er altså avspilling av video i eget tempo et problem. Tygg litt på den.
Ved OsloMetX lever og ånder vi for tilgjengeliggjøring av kunnskap, også gjennom videoformatet. Nå er riktignok målet vårt å gjøre filmer så tettpakkede, interessante og morsomme at å skru opp tempoet sannsynligvis ville fått hodet til å spinne, men utgangspunktet vårt er likevel: «Hvordan kan vi legge til rette for fleksibel læring?».
Yes, Svampebob. De lærer. Bare ikke nødvendigvis samtidig som når læreren snakker.