Ukrainas kamp for frihet: arrangement 18. februar

Norsk Folkehjelp, Den Norske Helsingforskomité og UKRAINETT inviterer til arrangement under utstillingen «Ukrainas Kamp for Frihet» på Galleri Albin Upp i Oslo – Briskebyveien 42.

𝗣𝗿𝗼𝗴𝗿𝗮𝗺 𝟭𝟴. 𝗳𝗲𝗯𝗿𝘂𝗮𝗿:

12:00: Dørene til galleriet åpner. Her kan en kan oppleve utstillingen med fotografier, malerier, film og andre kunstuttrykk av ukrainske kunstnere (mer informasjon lenger ned i beskrivelsen av arrangementet.)

14:30: Samtale: «Fra flukt til frivillig» – samtale med ukrainske Halyna Silifonova og frivillig for Norsk Folkehjelp Kongsberg.

14:50: «Musikalsk innslag» – Ukrainske Valeria og Maryna fra Kongsberg akuttmottak for ukrainske flyktninger.

15:00: Foredrag: «Ukrainsk kultur under krigen» – Oleksandra Deineko, gjesteforsker OsloMet og representant UKRAINETT.

15:30: «Fotoforedrag» – Oleksandr Klymenko.

𝗠𝗲𝗿 𝗼𝗺 𝗽𝗿𝗼𝗴𝗿𝗮𝗺𝗺𝗲𝘁:

𝗛𝗮𝗹𝘆𝗻𝗮 𝗦𝗶𝗹𝗶𝗳𝗼𝗻𝗼𝘃𝗮 kom til Norge i mars 2022 etter å ha måtte flykte fra krigen i Ukraina. Tre måneder senere forlot hun Frelsesarmeens akuttmottak i Kongsberg til egen leilighet og hun har blitt en viktig del av Norsk Folkehjelps lokallag som driver inkluderingsaktiviteter for de ukrainske flyktningene som bor på mottaket.

𝗩𝗮𝗹𝗲𝗿𝗶𝗮 𝗼𝗴 𝗠𝗮𝗿𝘆𝗻𝗮 ankom akuttmottaket for ukrainske flyktninger etter at invasjonen av hjemlandet tvang dem til å flykte til Norge. Valeria og Mary kom fra forskjellige deler av Ukraina. I en liten by som heter Yenakiyevo ble Valerie født og fra en tidlig alder var interessert i musikk og drømte om å bli sanger, og på vestsiden i byen Lutsk ble pianisten Mary født, som ble uteksaminert fra den lokale musikkskolen med en grad i fortepiano. Jentene møttes for første gang i Norge og under Ukrainas nasjonaldag 24. august 2022 sang de for en fullsatt Kongsberg Kirke.

𝗢𝗹𝗲𝗸𝘀𝗮𝗻𝗱𝗿𝗮 𝗗𝗲𝗶𝗻𝗲𝗸𝗼 er representant for UKRAINETT og gjesteforsker ved by- og regionforskningsinstituttet NIBR ved OsloMet, sosiolog, førsteamanuensis ved Sosiologisk Fakultet V.N. Karazin Kharkiv Nasjonale Universitetet. Under Deinekos presentasjon «Ukrainsk kultur under krigen» tar hun for seg hvordan kulturen har endret seg i det ukrainske samfunnet siden 24. februar 2022, hvilken rolle spilte nasjonal kultur i den mektige motstanden mot fienden? Hvorfor er nøkkelen til Ukrainas seier i krigen i den kulturelle komponenten?

𝗢𝗹𝗲𝗸𝘀𝗮𝗻𝗱𝗿 𝗞𝗹𝘆𝗺𝗲𝗻𝗸𝗼 er en prisvinnende fotojournalist og utenrikskorrespondent fra Ukraina, som har jobbet med å dokumentere landets politiske liv siden 1980-tallet. Siden den gang har han vært tett på alle landets syv presidenter, dekket tre revolusjoner, krigen i Donbas og Russlands storstilte invasjon i 2022. Han har også dokumentert en rekke andre militære konflikter på Balkan og i det postsovjetiske området.

𝗠𝗲𝗿 𝗼𝗺 𝗮𝗿𝗿𝗮𝗻𝗴𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗲𝘁:
Formålet med utstillingen er å rette søkelyset på ukrainerne selv: Hvem de er, hvordan de opplever krigen, og hvordan den bearbeides i ukrainernes kollektive bevissthet. Ukrainske kunstnere vil derfor stille ut sine fotografier, malerier, en film og andre kunstuttrykk i en rekke mindre utstillinger.

Utstillingen er åpen fra 14. – 25. februar.