Hopp til innholdet
Hjem » Hvorfor skal ungdom ha en stemme inn – også i arbeidslivet?

Hvorfor skal ungdom ha en stemme inn – også i arbeidslivet?

Panel under Arendalsuka onsdag 16. august 2023

Se programmet

VANDREUTSTILLING OG PANEL I ARENDALSUKA 2023

PANELET

Hva om alle ungdommer hadde krav på en meningsfylt deltidsjobb ved siden av skolen? Om arbeidsgivere fikk skattelette for å ansette ungdommer? Om det fantes en ombudsperson for unge arbeidstagere? Kunne det løst problemer som frafall i skolen, dopkriminalitet, psykisk helse-utfordringer og skapt mer mangfoldige kulturscener, institusjoner og forskermiljøer?

Er politisk satsing på ungdomsjobber bare ungvasking eller kan ungdom faktisk endre samfunnet ved å få innpass i arbeidslivet på ekte? Vi har invitert unge som vet hva som kreves av en arbeidsgiver for at ungdomsjobben skal være meningsfull.

Forskere fortalte siste nytt fra forskningsfronten rundt ungdom og arbeid. Deretter fikk alle deltagerne 5 minutter til å pitche hver sin systemveltende idé for publikum og hverandre.

Panelet ble organisert av Arbeidsforskningsinstituttet og NOVA ved OsloMet – storbyuniversitetet, og besto blant annet av unge medforskere, forskere, stortingspolitikere og NAV-direktøren.

I tillegg til panelet ble vandreutstillingen UNGfluencer: en vitenskapelig reise fra samfunnskrise til sosial endring vises under Arendalsuka.