Vold i oppveksten: utviklingstrekk og utfall i ung voksen alder

Finansiering: Justis- og beredskapsdepartementet

Prosjektperiode: 2020-2023

Forskere: Lars Roar Frøyland (prosjektleder), Patrick Lie Andersen, Lihong Huang, Kari Stefansen

Dette programrådet skal belyse to hovedtemaer: utviklingstrekk i unges utsatthet for ulike typer vold og overgrep og konsekvenser for voksenlivet av vold i barne- og ungdomstiden.

Utviklingstrekk i voldsutsatthet

Gjennom NOVA sine tidligere UngVold-studier har vi kunnet se hvordan unges utsatthet for vold og overgrep utviklet seg i perioden fra 2007 til 2015. Særlig interessant er de ulike kurvene for mild og grov vold fra foreldre, hvor kun førstnevnte er redusert over tid. For seksuell vold i ungdomstida er utviklingen stabil – til tross for økt oppmerksomhet og tiltak for å forebygge (Mossige & Stefansen, 2016). Kunnskap om hvordan denne utviklingen fortsetter over tid er viktig for å vurdere hvorvidt dagens politikkutforming fungerer.

I denne delen av prosjektet vil vi utforske spørsmål som: Fortsetter nedgangen i den milde foreldrevolden? Ser vi endringer i den grove volden, som var stabil fra 2007-2015? Er volden fortsatt koplet til andre problemer i familien? Fortsetter det høye nivået av seksuell vold blant ungdom? Er det endringer i hva slags seksuell vold unge rapporterer? Hvordan er den sosiodemografiske profilen for utsatte grupper – stabil eller i endring?

Konsekvenser av vold i oppveksten

Det å bli utsatt for vold i oppveksten henger sammen med en rekke uheldige utfall i voksen alder. Samtidig mangler vi inngående kunnskap om hvordan ulike typer vold spiller inn på fungering i voksenlivet og om utfallet av voldserfaringer i oppveksten varierer etter sosiale og demografiske kjennetegn ved den som blir utsatt. I et forebyggingsperspektiv vil slik kunnskap være svært viktig, da det vil muliggjøre særlige tiltak rettet mot handlinger man vet skaper mer problemer senere i livet eller grupper man vet er i større risiko for å oppleve mer omfattende konsekvenser av sine erfaringer.

I denne delen av prosjektet vil vi utforske spørsmål som: Skiller ulike voldsformer seg fra hverandre når det gjelder konsekvenser for livet i ung voksen alder? Hvordan spiller kjennetegn som hvem utøver er og alvorlighet og varighet ved voldshendelsen inn på livsutfall i ung voksen alder? Hvorfor opplever noen alvorlige konsekvenser av å bli utsatt for vold i oppveksten, mens andre håndterer opplevelsene bedre? Hvem opplever de mest omfattende konsekvensene av vold?

Datamateriale

Prosjektet skal bruke kvantitative data fra UngVold-undersøkelsene. Dette er skolebaserte surveyundersøkelser med mange deltakere og høy svarprosent. For å undersøke utvikling over tid vil vi i løpet av programperioden gjennomføre en ny UngVold-undersøkelse, slik at vi kartlegger forekomsten av voldserfaringer blant norske ungdommer over en 15-årsperiode. I tillegg vil besvarelsene til ungdommene som deltok i UngVold-undersøkelsen i 2007 bli koblet til opplysninger fra offentlige registre om oppnådd utdanning, trygdemottak, inntekt og kriminalitet. På denne måten blir det mulig å studere konsekvenser over tid av voldserfaringer i oppveksten.

UngVold 2023 inngår også som del av datamaterialet. Les mer om UngVold 2023 her (oslomet.no).

Kontakt

For spørsmål om prosjektet, kontakt forsker Lars Roar Frøyland (oslomet.no), e-post: lrfroy@oslomet.no.