Internettrelaterte seksuelle overgrep mot barn og unge

Finansiering: Justis- og beredskapsdepartementet

Prosjektperiode: 2020-2021

Forskere: Lars Roar Frøyland (prosjektleder), Patrick Lie Andersen, Gerd-Marie Solstad, Kari Stefansen, May-Len Skilbrei, Siri Berg Tveito og Siri Hausland Folstad

Problemstillinger

Prosjektet skal i en omfattende litteraturgjennomgang kartlegge eksisterende kunnskap om internettrelaterte seksuelle overgrep mot barn og unge, heretter omtalt som digital seksuell vold.

Når politikk og tiltak skal utformes på et område er det viktig at vi har et godt begreps­apparat som gir mening i en norsk sammenheng. Den første delen av kunnskapsstatusen tar derfor sikte på å skaffe oversikt over begrepene som brukes om de fenomenene som faller inn under samlebetegnelsen digital seksuell vold, både i forskning, hos ulike instanser og i offentligheten ellers. Vi vil også belyse hvilke teoretiske perspektiver som anvendes på feltet. Det andre overordnede temaet i kunnskapsstatusen er digital seksuell vold mot barn og unge sett fra perspektivene til de involverte; utøverne og de utsatte. Herunder vil det også være viktig å systematisere informasjon om metoder og data som brukes for å framskaffe kunnskap om tematikken. Det siste temaområdet i litteraturgjennomgangen er politikkutforming og tiltak for å håndtere digital seksuell vold mot barn og unge. Målsetningen er å etablere et felles kunnskapsgrunnlag for politikkutforming på feltet. Avslutningsvis skal prosjektet foreslå konkrete empiriske prosjekter hvor vi mangler kunnskap om digital seksuell vold mot barn og unge i Norge.

Les mer om forskningsprosjektet Kunnskap om seksuelle overgrep mot barn og unge over internett – gjerningspersoner, fornærmede og arenaer (oslomet.no).

Datagrunnlag

Prosjektet baserer seg på et systematisk litteratursøk av fagfellevurdert forskning fra perioden 2010 til 2020 på norsk, svensk, dansk og engelsk. Søket er utført av biblioteket ved OsloMet – storbyuniversitetet. Databasen er komplettert med forskningsrapporter og policydokumenter på norsk, svensk og dansk.

Publikasjoner

Frøyland, L. R., Solstad, G. M., Andersen, P. L., Tveito, S. B., Folstad, S. H., Skilbrei, M.-L. (2021). Seksuelle overgrep mot barn og unge via digitale medier. En kunnskapsoppsummering. NOVA Rapport 3/21 (oda.oslomet.no).

Frøyland, L. R. (2021). Uønskede seksuelle opplevelser på digitale medier. NOVA Kort oppsummert 2/21 (oda.oslomet.no).

Kontakt

For spørsmål om prosjektet, kontakt forsker Lars Roar Frøyland (oslomet.no), e-post: lrfroy@oslomet.no.